Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 69

Tråd: Fantasyboktråden

KløvrytterKløvrytterKløvrytter Th3 sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2009
    Sted
    Fans av Nanus gruppen, der er det fest!!

Standard Fantasyboktråden

Hei,

Jeg er en evig elsker av fantasylitteratur og lurer på om det er noen andre som er det her på forumet :) Jeg tenkte at denne tråden kunne være hvor vi diskuterer fantasybøker, og gir hverandre boktips.

Jeg kan vel begynne med serien "A Sword of Shadows", som begynner med boken "A Cavern of Black Ice", fortsetter med "A Fortress of Grey Ice" og avsluttes med "A Sword from Red Ice". Foreløbig er jeg sånn ca. halveis i tredje bok, og vil si at det er en av de beste seriene jeg har lest. (har lest ganske mange)

Noen andre som har lest bøkene, eller vil anbefale noen andre?

PS: Hvis noen lurer på "finnes det ikke en slik tråd fra før?" så jo, det eksisterer en liknende tråd. Men jeg liker ikke å necroe to år gamle tråder, beklager. La oss skape litt aktivitet!
    Sist endret av Th3 : 2011-12-24 kl 12:59 Årsak: feil med URL

Standard

Jeg har lest ganske mye fantasi selv, men jeg leser bare på Norsk så jeg har ikke lest noen av de bøkene. Jeg liker Tidshjulet veldig godt tror det er en av de beste bokseriene jeg har lest :)
    "What will you do when they open fire along the whole line? I am ashamed of you. They couldn't hit an elephant at this dist....." famous last words
    Gen. Sedgwick 1864, killed in US Civil War
    NEI

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

"Tidshjulet" er en veldig bra serie, må faktisk innrømme at jeg ikke har lest den selv. Skal gjøre det da, må bare bli ferdig med de jeg holder på med først. ;) Fikk med meg at de tre siste bøkene skulle bli skrevet av Brandon Sanderson, som visstnok har skrevet "The Mistborn" serien, som jeg dessverre ikke har hørt noe om.

Lest noe annen bra fantasy? :)

Standard

Av ting jeg har lest nå i det senere, synes jeg at Joe Abercrombie er rimelig solid. Dessuten er Jeff Smiths Bone helt fantastisk.
    My taste includes both snails and oysters.

Very special person Faith sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Th3 Vis innlegg
    "Tidshjulet" er en veldig bra serie, må faktisk innrømme at jeg ikke har lest den selv. Skal gjøre det da, må bare bli ferdig med de jeg holder på med først. ;) Fikk med meg at de tre siste bøkene skulle bli skrevet av Brandon Sanderson, som visstnok har skrevet "The Mistborn" serien, som jeg dessverre ikke har hørt noe om.

Lest noe annen bra fantasy? :)
    The Weel of Time er en flott serie, Brandon Sanderson har foreløpig skrevet kun to av de tre siste, så jeg venter enda i spenning på siste boken.

The Mistborn er også en meget god trilogi, den er absolutt å anbefale for de som er interessert i slikt. Ellers vil jeg legge til at Patrick Rothfuss har skrevet noen bøker som er vel verdt å lese. Foreløpig er det kun "The Name of the Wind" og "The Wise Man's Fear" som er kommet ut, men de er noen fantastiske bøker.

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Faith Vis innlegg
    The Weel of Time er en flott serie, Brandon Sanderson har foreløpig skrevet kun to av de tre siste, så jeg venter enda i spenning på siste boken.

The Mistborn er også en meget god trilogi, den er absolutt å anbefale for de som er interessert i slikt. Ellers vil jeg legge til at Patrick Rothfuss har skrevet noen bøker som er vel verdt å lese. Foreløpig er det kun "The Name of the Wind" og "The Wise Man's Fear" som er kommet ut, men de er noen fantastiske bøker.
    Lest om det Mistborn, men hadde den ikke på biblioteket så har ikke lest den. Men hvis du syntes den er så bra får jeg vel bestille den :) Hvis du liker slike bøker tror jeg forresten du bør lese "A Sword of Shadows".

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Th3 Vis innlegg
    Lest om det Mistborn, men hadde den ikke på biblioteket så har ikke lest den. Men hvis du syntes den er så bra får jeg vel bestille den :) Hvis du liker slike bøker tror jeg forresten du bør lese "A Sword of Shadows".
    Jeg har faktisk lest de bøkene.

Dersom noen blir skremt av tykke bøker (*kremt* Patrick Rothfuss *kremt*), så er det mange gode serier som er betraktelig kortere og som garantert eksisterer på norsk. Nå leser jeg selv særdeles lite norsk, men Trudi Canavan har en god del serier. Jeg kan nevne Age of the Five som er en trilogi. Hun har også skrevet The Black Magician som består av en enkeltstående trilogi, men for de som ønsker lese mer eksisterer det en prequel og enda en serie (som foreløpig består av to bøker) som foregår i samme verden som The Black Magician.

For de som er ute etter noe litt mer avansert... Vel, Raymond Feist er en klassiker, og han har skrevet mye. En god plass å starte er Riftwar-serien som begynner med boken Magician.

Og ja, jeg sier meg enig med det Ladybug sier: Joe Abercrombie er solid. Dog synes jeg hans bøker skiller seg ut fra den generelle "high fantasy" sjangeren. Selve fantasy-sjangere omfavner en hel rekke bøker, men for de som liker Abercrombie er det skrevet mye som er i samme stil. Jeg liker hans skrivestil, men så liker jeg det meste når det gjelder bøker.
    Jeg kan blant annet nevne Scott Lynch og hans The Lies of Locke Lamora .
    Sist endret av Faith : 2012-01-20 kl 05:26

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Faith Vis innlegg
    For de som er ute etter noe litt mer avansert... Vel, Raymond Feist er en klassiker, og han har skrevet mye. En god plass å starte er Riftwar-serien som begynner med boken Magician.
    Vel, Feist sine bøker er jo helt fantastiske. Har lest de fleste, men har dessverre ikke lest "The Empire" trilogen enda, men alle de andre 25 bøkene. Mener selv at de topper seg med "The Serpentwars", men det er min personlige mening. "Conclave of Shadows" delen er jo også latterlig bra.

For øvrig vil jeg også anbefale "Narnia" som er en evig klassiker, og som jeg faktisk skriver særemne om nå :) Han er en gud med språket og har skapt en fantastisk verden, siden du har lest mye så tror jeg derimot du har lest Narnia :)

Jeg har dessverre ikke let Scott Lynch eller Trudi Caravan, men noterer meg dem og skal få lest dem så snart jeg får sjansen :) Takk for tipsene !

Standard

Jeg likte ikke Narnia. Den var altfor inspirert av bibelen og Kristendommen.

Har dere lest de fire og han som gjør vondt verre? Jeg likte den ganske godt. :)
    "What will you do when they open fire along the whole line? I am ashamed of you. They couldn't hit an elephant at this dist....." famous last words
    Gen. Sedgwick 1864, killed in US Civil War
    NEI

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Nå skal jeg unngå å komme med så fryktelig mange bøker, men det ser ut til å bli en vanskelig oppgave.

Jeg er enig med deg Th3, Feist er en meget god forfatter. Jeg må innrømme at det er noen år siden jeg begynte å lese hans bøker, og på den tiden hadde han ikke gitt ut nært så mye som han har nå. Så jeg har tilbrakt noen år med å vente på hans neste utgivelser, og med tanke på at han enda ikke er ferdig er det fortsatt mye venting. Heldigvis kan man lese mye annet i mellomtiden. The Empire er verdt å lese, jeg synes den trilogien ga et uvurderlig innsikt i det universet, sett fra en annen verden. Om jeg kan si det uten å egentlig avsløre noe som helst av innholdet i bøkene.

Sitat Opprinnelig skrevet av Asmodean Vis innlegg

Har dere lest de fire og han som gjør vondt verre? Jeg likte den ganske godt. :)
    Den har ikke jeg lest, men igjen: jeg leser generelt ikke norsk fantasy. Unntaket er derimot serien "Alvetegnet" av Sigbjørn Mostue. Mulig den er i samme stil?

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge ved vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg
  •