Side 7 av 7 FørstFørst ... 567
Viser resultater 61 til 69 av 69

Tråd: Fantasyboktråden

ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Trigeron sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Øst for Atlanter'n.

Standard

Men vil du si at det å få en suksess roman/novelle ut på trykk som en tenåring med middelmådig språk ikke er meget sjeldent? Du kom med et eksempel ut av 7 mrd. innbyggere på jorden. Noen folk burde bli dømt til å greie det.
    Redaktøren startet med å publisere lokalt pga. at det var risky pga. språket og alderen, men den gjorde det såpass godt rundt om at de bestemte seg for å øke utgivelsen utover flere og flere land.
    Spoiler:

"Speed never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you" - Jeremy Clarkson

Tilbake på NoX etter en ganske lang pause :)

Standard

Det er ikke uvanlig at unge mennesker utgis, det finnes jo til og med forlag som har veldig stort fokus på unge forfattere. Jeg nevner ikke Sagan fordi hun ble utgitt tidlig, men fordi hun ble utgitt tidlig og skrev svært, svært godt. Paolini er en ung, middelmådig forfatter, og det er ikke uvanlig i det hele tatt. Det er ingen bragd å skrive bøker med platte karakterer, dårlig språk og plotthull. Når det er sagt var det åpenbart et godt valg å utgi serien, på samme måte som det var et godt valg å utgi Twilight, men det at noe selger betyr ikke nødvendigvis at det holder god kvalitet.
    My taste includes both snails and oysters.

RPG Veteran ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Bashere sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim

Standard

For min del vil alltid et spåk alltid treffe det publikum som bruker samme type språk. Det er hovedsaklig derfor jeg eksempevis liker en del av Hamsun sine bøker, fordi hans tendenser i en del romaner (eks. "Pause. Johannes tænker") er ting jeg liker sammen med et mer "formelt" språk. Erago sitt ungdommelige språk gjør derfor at flere blir med i historien, men det gjør den ofte mer difus og tynn. Dette kommer klart frem i beskrivelsene og Spoiler-tagen på spådommen. Men, jeg vil si at han skriver mye bedre enn Ruben Eliasen (bør jeg i det hele tatt håpe på flere bøker?)

På leselista til meg nå:
    Spoiler:
    Elantris
    Bartimeus, The Ring of Solomon (Noen lest denne?)
    A song of Ice and Fire

Og jeg skal være såpass frekk og stille spørsmålet: Finnes det egentlig en serie med kvinnelig forfatter som har holdt høy kvalitet i denne sjangren? (Eller bare Twillight-ish :( )

Standard

Hvis du med "i denne sjangeren" mener fantasy, så er svaret ja. Hvis du sikter spesifikt til high fantasy, så finnes det ikke så mye å velge i, fordi det ikke er så veldig mange kvinner som skriver innenfor sjangeren.

Noen bra serier skrevet av kvinner:

Ursula K. Le Guin - Earthsea-bøkene.
    Diana Wynne Jones - Howl's Moving Castle og oppfølgerne dens.
    Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell, The Ladies of Grace Adieu and Other Stories og boken hun holder på å skrive. Egentlig ikke en serie, men det foregår i samme univers.
    Kristine Tofte - Song for Eirabu
    N. K. Jemisin - The Dreamblood
    Poppy Z. Brite - Lost Souls og Drawing Blood. Det er egentlig ikke en serie, men bøkene foregår i samme univers og deler enkelte karakterer.
    Marion Zimmer Bradley - The Mists of Avalon og diverse andre Avalon-bøker.

I tillegg har man diverse forfattere som kun har skrevet enkeltstående bøker eller noveller, f.eks. Angela Carter, Eowyn Ivey, Karen Russell og Hope Mirrlees.

Såkalt speculative fiction er fremdeles mannsdominert, så om du ønsker å lese virkelig glimrende fantasy skrevet av kvinner, kan det ofte være lurt å bevege seg litt vekk fra det man ville satt i fantasyseksjonen i en vanlig bokhandel. Les forfattere som de allerede nevnte Angela Carter (som har skrevet noen av verdens beste varulv-noveller), Eowyn Ivey og Karen Russell (som fort kunne endt opp med årets Pulitzerpris), og sjekk ut magisk realisme.

Very special person Faith sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Kvinnelige forfattere er ikke alltid enkle å finne tak i, og etter min mening er det en del varierende kvalitet.

Innen high fantasty kommer jeg ikke på mange, men Robin Hobb er nok en av de best kjente. Ellers er det også J.K. Rowling, Trudi Canavan (og N.K. Jemisin (hennes nyeste bok har jeg ikke lest enda, den kom ut i mai i år og heter The Killing Moon, sjekk også ut hennes tidligere bøker som nevnt av Ladybug). Jeg har også vært innom Maria V. Snyder, Elisabeth Haydon og Jacqueline Carey (noe varierende kvalitet).

For å legge et par ekstra forfattere til listen kan jeg nevne Margaret Weis (jeg er personlig ikke en fan av hennes bøker, men jeg har lest noen av de), Kristin Cashore, Juliet Marillier og Robin McKinley. Så har vi også The Hunger Games som har gjort Suzanne Collins rimelig populær.

Standard

The Hunger Games er... helt greie bøker, men fantasy er de ikke. Når det er sagt, hadde det vært kult om denne tråden var en speculative fiction-/fabelprosa-tråd, eller kanskje til og med en generell litteraturtråd, ikke en ren fantasy-tråd, så kunne vi diskutert bøker ganske uavhengig av sjanger.

Hobb, Canavan og McKinley er gode valg for mange, men jeg er ikke fryktelig begeistret for noen av dem. Egentlig synes jeg ikke Jemisin er særlig fantastisk heller, snarere middelmådig, men hun er i det minstre bedre enn mange av disse andre. Jeg er muligens blitt veldig kresen.

Om jeg skal være litt mer positiv, kan jeg kanskje nevne noen bøker (som ikke nødvendigvis er ren fantasy, men som i alle fall tilhører nært beslektede sjangre) jeg har satt pris på i den siste tiden.

Shane Jones - Light Boxes
    Michael Chabon - Summerland
    Helen Oyeyemi - Mr. Fox
    Angela Carter - The Bloody Chamber and Other Stories
    Karen Russell - St. Lucy's Home for Girls Raised by Wolves
    Karen Russell - Swamplandia!

Ikke forstår jeg hvordan komiteen kunne la være å dele ut noen Pulitzerpris for skjønnlitteratur i år, når juryens tre nominerte bøker var Karen Russells Swamplandia!, Denis Johnsons Train Dreams og David Foster Wallaces The Pale King.

KløvrytterKløvrytterKløvrytter Th3 sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2009
    Sted
    Fans av Nanus gruppen, der er det fest!!

Standard

Lenge siden jeg har skrevet her sist, og må vel da benytte anledningen til å takke deg Faith, siden det var du som anbefalte Mistborn :) En av de beste seriene jeg noen gang har lest, så takker for anbefalingen. Ellers så har jeg også lest The First Law av Abercrombie, ikke like gode bøker som Mistborn men definitivt veldig gode de óg. Og endelig begynt på Tidshjulet O.o

Sitat Opprinnelig skrevet av ladybug91 Vis innlegg
    The Hunger Games er... helt greie bøker, men fantasy er de ikke. Når det er sagt, hadde det vært kult om denne tråden var en speculative fiction-/fabelprosa-tråd, eller kanskje til og med en generell litteraturtråd, ikke en ren fantasy-tråd, så kunne vi diskutert bøker ganske uavhengig av sjanger.
    The Hunger Games er gode bøker, men som du sier er de ikke fantasy. Men hvis du har lyst til å utvide tråden til en generell litteraturtråd. Feel free :) Lurer forresten på om det er noen som har lest "Lies of Locke Lamora" og de bøkene der? De virker veldig gode.
    Verden består av tre typer mennesker: De som kan å telle, og de som ikke kan å telle.

Very special person Faith sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Th3 Vis innlegg
    Lurer forresten på om det er noen som har lest "Lies of Locke Lamora" og de bøkene der? De virker veldig gode.
    Så hyggelig at du likte Mistborn. Jeg får bare nevnte at jeg synes The Way of Kings (også av Brandon Sanderson) er enda bedre, så da har du noe å glede deg til.

The Lies of Locke Lamora er absolutt verdt å lese, men før du vet ordet av det ender du også opp med å bli hektet på serien (the Gentleman Bastard Sequence). Kjedelig med tanke på at det kun er kommet ut to bøker av en serie som sies å bestå av syv bøker. Heldigvis er det flere bøker å lese gjennom mens man venter.

KløvrytterKløvrytterKløvrytter Th3 sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2009
    Sted
    Fans av Nanus gruppen, der er det fest!!

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Faith Vis innlegg
    Så hyggelig at du likte Mistborn. Jeg får bare nevnte at jeg synes The Way of Kings (også av Brandon Sanderson) er enda bedre, så da har du noe å glede deg til.

The Lies of Locke Lamora er absolutt verdt å lese, men før du vet ordet av det ender du også opp med å bli hektet på serien (the Gentleman Bastard Sequence). Kjedelig med tanke på at det kun er kommet ut to bøker av en serie som sies å bestå av syv bøker. Heldigvis er det flere bøker å lese gjennom mens man venter.
    OK, da ender jeg sikkert opp med å låne de bøkene. Har forresten allerede kjøpt The Way of Kings, samt. "The Alloy of Law", bok 4 i Mistborn. Gleder meg til jeg blir ferdig med Tidshjulet :)
    Verden består av tre typer mennesker: De som kan å telle, og de som ikke kan å telle.

Side 7 av 7 FørstFørst ... 567

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge ved vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg
  •