Side 3 av 7 FørstFørst 12345 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 69

Tråd: Fantasyboktråden

Very special person Faith sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av ladybug91 Vis innlegg
    Det er for min del noe av poenget med å lese Abercrombie. Han holder seg unna typisk high fantasy, og evner i stedet å være litt original samtidig som han faktisk holder mål som forfatter. High fantasy er egentlig en undersjanger jeg er glad i, men beklageligvis drukner den i uinspirerte makkverk.
    Det er utrolig mye ræl som finner veien inn i fantasty-verden. Den har blitt så utrolig populær den siste tiden, så alle vil skrive slike bøker. Heldigvis finnes det enkelte gullkorn fortsatt, Patrick Rothfuss er et godt eksempel på det. Ellers har det sjangeren Lynch og Abercrombie skriver i også fått flere tilhengere, så jeg mistenker vi etterhvert får en del møkk inn her også. Dog: jeg synes for så vidt ikke det gjør noe å lese bøker som ikke er toppkvalitet også, det gjør at man setter så uendelig mye mer pris på de virkelig gode bøkene.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bashere Vis innlegg
    En av de få bøkene som faktisk har gitt meg inspirasjon til karakterer. Han skriver avansert, men samtidig på en måte at endel ikke liker det. Jeg har sett to venner legge den fra seg, fordi de fant den kjedelig. Dog, jeg likte hvordan jeg smilte på slutten. Dog, det skyldtes nok at han blandet rundt 4 bøker i en slutt Er den bedre enn filmen? Fordi da er den veldig orginal og god.Disse har jeg likt veldig godt, og den siste har jo en humor veldig få bøker i dag har.

Men er det noen som har lest Brandon Sanderson? Jeg har tenkt å lese Elantris, men er usikker på om han er for a4 eller faktisk har noe kult.
    Jeg hadde også sansen for Left Hand of God. Jeg er spent på hvordan han klarer å få videreført dette til de neste bøkene, for the Last Four Things synes ikke jeg at var like fengende.

Jeg har lest Brandon Sanderson flere ganger og jeg liker hans skrivestil. Jeg vet ikke hva du legger i A4, men jeg trodde opprinnelig hans bøker kom til å være helt ok. Det endte med at jeg slukte de, for jeg måtte finne ut hva som skjedde videre.

Sitat Opprinnelig skrevet av Th3 Vis innlegg
    Må si at jeg er forundret, med så mange serier nevnt at ingen har nevnt Rick Riordian. Fyren har fått enorm popularitet i Amerika med Percy Jackson, den første boken er også gjort om til film, om en veldig dårlig en. Denne serien er også veldig god, men skrevet på en litt mer amerikansk måte. Flott forfatter og flott serie, anbefales den også.
    Dersom vi legger ut alle forfatterne på en gang så har vi vel ikke noe mer å snakke om? Pluss at det blir fryktelig lange poster av slikt.

Jeg synes ikke det er slik at forfattere er så selvsagte at vi skal la være å nevne de. For oss som er vel bevandret og godt kjent i fantasy-verden så er mange forfattere utrolig kjent og det blir nesten dumt å nevne de. Men jeg synes det er viktig å huske på at for de som er ny i denne verden så er det mange forfattere og det er ikke alle som skjønner hvem f.eks. Michael Ende er (han som skrev boken The Neverending Story, jeg mistenker de fleste har sett filmen i alle fall).

Om man er ute etter noe som er nytt, så synes jeg Mark Charan Newton har startet på en spennende serie med boken "Nights of Villjamur". Han er ikke helt tradisjonell i sin skrivestil, noe som er oppfriskende om man er vant til å lese mye fantasty.

Nestemann på min liste er en tradisjonell forfatter.

David Eddings rakk å skrive en del bøker før han døde, og han skrev de aller fleste sammen med sin kone Leigh Eddings. Den mest kjente serien er nok The Belgariad.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Faith Vis innlegg
    Det er utrolig mye ræl som finner veien inn i fantasty-verden. Den har blitt så utrolig populær den siste tiden, så alle vil skrive slike bøker. Heldigvis finnes det enkelte gullkorn fortsatt, Patrick Rothfuss er et godt eksempel på det. Ellers har det sjangeren Lynch og Abercrombie skriver i også fått flere tilhengere, så jeg mistenker vi etterhvert får en del møkk inn her også. Dog: jeg synes for så vidt ikke det gjør noe å lese bøker som ikke er toppkvalitet også, det gjør at man setter så uendelig mye mer pris på de virkelig gode bøkene.
    Grenseløse mengder skrap er jo en generell tendens i fantasy. Ræl er i det hele tatt ganske typisk for fantasy, science fiction, krim og typiske kjerringbøker med pastellfargede omslag og høy grinefaktor (ja, jeg generaliserer helt vilt nå, men jeg blir litt kvalm av sånne bøker). Jeg holder meg i størst mulig grad unna bøker som ikke holder mål kvalitetsmessig. Det er for mange gode bøker å lese til at jeg har tid til å kaste bort masse tid på middelmådige fantasy-smørjer. Men det skyldes sikkert delvis at jeg er uvanlig kresen, samtidig som jeg har blitt bortskjemt av å lese kanonisert litteratur i forbindelse med studier. Jeg tror ikke man setter mer pris på god litteratur av å lese ting med lavere kvalitet i blant, men jeg tror det er veldig heldig å søke en viss variasjon i bøkene man leser.

Hvis jeg fortsetter litt i tegneseriesporet kan jeg for øvrig anbefale Bill Willinghams Fables. Det er en ganske vittig og interessant sak som burde falle godt i smak om man har sans for gode, gammeldagse eventyr. Og om man helst vil ha mer konvensjonell fantasy, kan Tolkiens Tales from the Perilous Realm anbefales. Mange som liker The Hobbit og The Lord of the Rings har ikke lest historiene som er samlet i den, men de er alle særdeles sjarmerende. Jeg har en spesiell forkjærlighet for Farmer Giles of Ham.
    My taste includes both snails and oysters.

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Det er selvsagt ingen som sier at man må lese dårlige bøker. Ofte blir jeg fanget i en slags misforstått lojalitet til forfatteren om at jeg må lese boken ferdig når jeg tross alt har begynt på den. I den senere tid har jeg innsett at dette er bare tøv, dersom boken er dårlig er det lov å legge den fra seg for å deretter aldri røre den igjen.

Jeg tror det vil være vanskelig å unnslippe dårlig litteratur helt og holdent, fordi man kan tross alt ikke vite innholdet i en bok før den er lest. Selv bruker jeg til tider å lese bøker på tross av at de ikke helt faller sammen med mine egne preferanser når det gjelder litteratur. Eragon er et veldig godt eksempel, jeg synes ikke serien var spesielt bra, men jeg vet at det er mange som absolutt ikke får nok av disse bøkene. Jeg leste ut serien, så nå har jeg mitt på det rene når jeg så påstår at denne serien absolutt ikke var bra. Heldigvis er smaken som baken, at andre mener bøkene er knallgode får være helt og holdent opp til de.

Neste forfatter jeg vil anbefale er Brent Weeks. Han er en ny, ung forfatter og ser ut til å holde seg vekk fra tradisjonell fantasy. Han har skrevet en trilogi som heter The Night Angel, første bok i serien er The Way of Shadows.

Mens jeg var i gang med utradisjonell fantasy vil jeg også legge til Sergei Lukyanenko. Han er en russisk forfatter og har skrevet en serie som begynner med boken Night Watch. Den har (som så mange andre bøker) blitt laget til film, med mer eller mindre suksess.

Ladybug: Kanskje vi burde lage en egen tråd med bøker som man for alt i livet burde holde seg unna? En egen "Hall of Shame" for fantasylitteratur?

Standard

Jeg tror det vil være vanskelig å unnslippe dårlig litteratur helt og holdent, fordi man kan tross alt ikke vite innholdet i en bok før den er lest.
    Man slipper selvsagt aldri helt unna, men etter hvert kjenner man jo sin egen smak så godt at man stort sett treffer ganske bra. Når jeg kommer over ting som ikke holder mål pleier jeg dessuten å avbryte boka, så for min hører det til sjeldenhetene at jeg fullfører noe som er direkte dårlig.

Ladybug: Kanskje vi burde lage en egen tråd med bøker som man for alt i livet burde holde seg unna? En egen "Hall of Shame" for fantasylitteratur?
    Tja. Nja. Det verste unngår man egentlig lett hvis man styrer unna bøker som har brystvorter, drager eller brennende romskip på omslaget.

Om man ønsker hysterisk morsom fantasy, kan Terry Pratchett anbefales. De 2-3 første Discworld-bøkene kan man med fordel styre unna, men resten er ganske gode. Jeg foretrekker dog Good Omens, som han skrev sammen med Neil Gaiman.

Av mer tradisjonell fantasy, er Earthsea-bøkene til Ursula K. Le Guin ålreite.
    My taste includes both snails and oysters.

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Tja, vi får kanskje forsøke å unngå at denne tråden dør fullstendig nå som den kom så godt i gang.

Det ser ikke ut til at det er så fryktelig mange bidragsytere, men jeg får legge til enda en serie i listen og det er "The Malazan Book of the Fallen" av Steven Erikson. Starten kan nok oppleves som rimelig treg av noen, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen og komme seg gjennom første boken. Serien er ikke "tradisjonell" fantasty, og verden han har skapt er mildt sagt enorm. Han har fått mye god kritikk for denne serien, og for de interesserte er det bare å få tak i første boka som er "Gardens of the Moon".

KløvrytterKløvrytterKløvrytter Th3 sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2009
    Sted
    Fans av Nanus gruppen, der er det fest!!

Standard

Tja, vi får kanskje forsøke å unngå at denne tråden dør fullstendig nå som den kom så godt i gang.

Det ser ikke ut til at det er så fryktelig mange bidragsytere, men jeg får legge til enda en serie i listen og det er "The Malazan Book of the Fallen" av Steven Erikson. Starten kan nok oppleves som rimelig treg av noen, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen og komme seg gjennom første boken. Serien er ikke "tradisjonell" fantasty, og verden han har skapt er mildt sagt enorm. Han har fått mye god kritikk for denne serien, og for de interesserte er det bare å få tak i første boka som er "Gardens of the Moon".
    Helt enig i at vi ikke må la tråden dø ut, siden den er omtrent den eneste aktive tråden på forumet nå ... (bortsett fra RPGer) Hvis bare flere enn jeg, du og Ladybug ville blitt med på diskusjonen hadde det vært lettere.

Har du lest hele "The Malazan book of the Fallen"? Jeg har kun lest den første, og syntes den var litt tørr som du sa og har ikke orket å begynt på de neste, siden andre bøker jeg måtte lese poppet opp på omtrent det tidspunktet :S

Kommer ikke på noen ny bok nå, men skal få lagt til en når jeg kommer på en :)
    Verden består av tre typer mennesker: De som kan å telle, og de som ikke kan å telle.

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Helt enig i at vi ikke må la tråden dø ut, siden den er omtrent den eneste aktive tråden på forumet nå ... (bortsett fra RPGer) Hvis bare flere enn jeg, du og Ladybug ville blitt med på diskusjonen hadde det vært lettere.

Har du lest hele "The Malazan book of the Fallen"? Jeg har kun lest den første, og syntes den var litt tørr som du sa og har ikke orket å begynt på de neste, siden andre bøker jeg måtte lese poppet opp på omtrent det tidspunktet :S

Kommer ikke på noen ny bok nå, men skal få lagt til en når jeg kommer på en :)
    Dersom vi unngår å nevne alle forfatterne på en eneste gang, så burde vi muligens klare å holde liv i tråden en stund. Vi kan for øvrig diskutere forfatterne mer også?

Jeg har ikke lest hele "The Malazan book of the Fallen" enda, men jeg jobber med saken. Jeg blir stadig distrahert av det som noen kaller hverdagsliv.

Bøkene er... vanskelig i starten. De er enorme og meget kompleks, og de er garantert ikke passende for alle. Serien er et puslespill på mange måter, hvor hver bok er en ny brikke som gir deg en litt bedre forståelse for hva det egentlig er som foregår. Serien kan oppfattes som vanskelig og det er garantert mange som begynner å lese serien som aldri fullfører den. Det samme kan man for så vidt si om Wheel of Time, det er ikke alle som leser serien som fullfører den og som liker den like godt som oss "dedikerte tilhengere".

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Dersom vi unngår å nevne alle forfatterne på en eneste gang, så burde vi muligens klare å holde liv i tråden en stund. Vi kan for øvrig diskutere forfatterne mer også?

Jeg har ikke lest hele "The Malazan book of the Fallen" enda, men jeg jobber med saken. Jeg blir stadig distrahert av det som noen kaller hverdagsliv.

Bøkene er... vanskelig i starten. De er enorme og meget kompleks, og de er garantert ikke passende for alle. Serien er et puslespill på mange måter, hvor hver bok er en ny brikke som gir deg en litt bedre forståelse for hva det egentlig er som foregår. Serien kan oppfattes som vanskelig og det er garantert mange som begynner å lese serien som aldri fullfører den. Det samme kan man for så vidt si om Wheel of Time, det er ikke alle som leser serien som fullfører den og som liker den like godt som oss "dedikerte tilhengere".
    Det du sier her er en tanke jeg også har tenkt. At vi må diskutere bøkene mer, kanskje si litt mer om hva vi likte og ikke likte. Så derfor kan vi prøve å diskutere alle de bøkene og forfatterne som vi har, og la være å legge til flere på en stund. Kan vel lage en liten liste over alle seriene vi har da:

-Sword of Shadows, J.V. Jones
    -Bone, Joe Abercrombie (/m flere av forfatteren)
    -Tidshjulet, Robert Jordan
    -Mistborn, Brandon Sanderson (/m flere av forfatteren)
    -Black Magician, Trudi Caravan (/m flere av forfatteren)
    -Riftkrigene, Raymond E. Feist (/m flere av forfatteren)
    -The Lies of Lockemora, Scott Lynch (/m flere av forfatteren)
    -Narnia, C.S. Lewis
    -Ringenes Herre, Tolkien (/m flere av forfatteren)
    -Alvetegnet, Sigbjørn Mostue
    -Phenomena, Ruben Eliassen
    -A Song of Ice and Fire, George R. R. Martin
    -Sword of Truth, Terry Goodkind
    -Eragon, Christopher Paolini
    -The Left Hand of God, Paul Hoffman (/m flere av forfatteren)
    -Howl's Moving Castle, Diana Wynne Jones
    -Jonathan Strange & Mr Norrell, Susanna Clarke
    -Neverwhere, Neil Gaiman (/m flere av forfatteren)
    -Den Mørke Materien, Philip Pullman
    -Bone, Jeff Smith
    -The Dark Tower, Stephen King
    -Song for Eirabu, Kristine Tofte
    -Bartimaeus-trilogien, Jonathan Stroud
    -Brave Story, Miyuki Miyabe
    -Percy Jackson, Rick Riordan
    -Nights of Villjamur, Mark Charan Newton
    -Belgariad, David Eddings
    -The Way of Shadows, Brent Weeks
    -Night watch, Sergei Lukyanenko
    -Earthsea, Ursula K. Le Guin
    -Good Omens, Terry Pratchett (/m flere av forfatteren)
    -The Malazan Book of the Fallen, Steven Erikson
    -Harry Potter, J.K. Rowling
    -The Neverending Story, Michael Ende

Dette er alle bøkene som noen sinne er nevnt i tråden, så jeg tror vi har mye å diskutere :) Jeg kan vel spørre deg Faith om du har lest "The Bartimaeus Trilogy" av Jonathan Stroud, og hva syntes du om den? Personlig syntes jeg slutten var helt fantastisk.
    Sist endret av Th3 : 2012-01-29 kl 17:11 Årsak: Skriveleif
    Verden består av tre typer mennesker: De som kan å telle, og de som ikke kan å telle.

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

-Mistborn, Patrick Roothfus (/m flere av forfatteren)

Dette er alle bøkene som noen sinne er nevnt i tråden, så jeg tror vi har mye å diskutere :) Jeg kan vel spørre deg Faith om du har lest "The Bartimaeus Trilogy" av Jonathan Stroud, og hva syntes du om den? Personlig syntes jeg slutten var helt fantastisk.
    Neinei, Mistborn er skrevet av Brandon Sanderson. Patrick Rothfuss har skrevet en serie som heter "The Kingkiller Chronicle" (kommet ut to bøker, henholdsvis the Name of the Wind og Wise Mans Fear).

Når det gjelder Jonathan Stroud så har jeg både The Amulet of Samarkand og The Golem's Eye stående i bokhylla. Jeg har lest begge to, men har ikke kjøpt Ptolemy's Gate (fy til meg). Jeg kan ikke svare på hvorfor jeg ikke har gjort det enda, jeg ble rett og slett ikke nok fenget av de to første bøkene til at jeg gjorde det til en prioritet å lese siste boken også.

Jeg likte faktisk bøkene, så jeg burde absolutt kjøpe den siste også slik at serien er komplett. Jeg liker ikke å ha halvleste serier i bokhylla, det blir... feil.

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Neinei, Mistborn er skrevet av Brandon Sanderson. Patrick Rothfuss har skrevet en serie som heter "The Kingkiller Chronicle" (kommet ut to bøker, henholdsvis the Name of the Wind og Wise Mans Fear).

Når det gjelder Jonathan Stroud så har jeg både The Amulet of Samarkand og The Golem's Eye stående i bokhylla. Jeg har lest begge to, men har ikke kjøpt Ptolemy's Gate (fy til meg). Jeg kan ikke svare på hvorfor jeg ikke har gjort det enda, jeg ble rett og slett ikke nok fenget av de to første bøkene til at jeg gjorde det til en prioritet å lese siste boken også.

Jeg likte faktisk bøkene, så jeg burde absolutt kjøpe den siste også slik at serien er komplett. Jeg liker ikke å ha halvleste serier i bokhylla, det blir... feil.
    Beklager, var en skriveleif. Skal rette den opp :p

Angående Ptolemaios Port, kjøp den kjappere en svint! Det er etter min mening den beste boka i serien, og er helt legendarisk. Noen bøker du har lyst til å diskutere da?

Side 3 av 7 FørstFørst 12345 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge ved vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg
  •