Side 2 av 7 FørstFørst 1234 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 69

Tråd: Fantasyboktråden

KløvrytterKløvrytterKløvrytter Th3 sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2009
    Sted
    Fans av Nanus gruppen, der er det fest!!

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Faith Vis innlegg
    Den har ikke jeg lest, men igjen: jeg leser generelt ikke norsk fantasy. Unntaket er derimot serien "Alvetegnet" av Sigbjørn Mostue. Mulig den er i samme stil?
    Virker som vi er litt like når det gjelder bokvalg, siden jeg òg ikke kan utstå norsk fantasy. Har lest "Phenomena" og "Alvetegnet". Alvetegnet var OK, men ikke noe av det bedre, syntes jeg. Phenomena var en tragedie i min mening, siden Ruben Eliassen ikke kan å skrive, historien er faktisk ikke så værst da.

Sitat Opprinnelig skrevet av Asmodean Vis innlegg
    Jeg likte ikke Narnia. Den var altfor inspirert av bibelen og Kristendommen.
    Narnia er inspirert av bibelen, men det gjør absolutt ingenting for boken. Boken er fantastisk, og at den har et kristent tema taler ikke negativt for den, i min mening ihvertfall.

Har du lest Narnia, Faith?

Very special person Faith sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Th3 Vis innlegg
    Narnia er inspirert av bibelen, men det gjør absolutt ingenting for boken. Boken er fantastisk, og at den har et kristent tema taler ikke negativt for den, i min mening ihvertfall.

Har du lest Narnia, Faith?
    Selvsagt har jeg lest Narnia! C.S Lewis var lenge en av mine yndlingsforfattere. De bøkene er så sjarmerende, man kan ikke la være å like de.

Det har sine grunnen til at jeg ikke leser norsk fantasty, generelt synes jeg at aldersgruppen de bøkene sikter seg mot ligger en del under min egen. Det betyr likevel ikke at det ikke eksisterer noen gode norske bøker, for det gjør det absolutt!

Jeg kan kanskje ikke lage en post uten å nevne en bok som ikke allerede har blitt nevnt, men samtidig vet jeg ikke hvor lurt det er å hele tiden komme med "klassikerne". Nåja, siden "Game of Thrones" har blitt en såpass populært tv-serie så er det på sin plass å nevne George R.R. Martin. Det har seg slik at Game of Thrones er tittelen på første sesong av serien som gikk på tv, men det er altså ikke tittelen på selve bokserien. Bokserien heter "A song of ice and fire" og første boken heter "A game of thrones". Totalt har det kommet ut fem bøker (den femte kom ut i juli 2011), og serien er ikke avsluttet enda. Bøkene er utrolig flotte og Martin er helt klart en av de beste forfatterne i fantasy-verden idag. Han har vært en av mine personlige favoritter siden den første boken kom ut.

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Jeg kan kanskje ikke lage en post uten å nevne en bok som ikke allerede har blitt nevnt, men samtidig vet jeg ikke hvor lurt det er å hele tiden komme med "klassikerne". Nåja, siden "Game of Thrones" har blitt en såpass populært tv-serie så er det på sin plass å nevne George R.R. Martin. Det har seg slik at Game of Thrones er tittelen på første sesong av serien som gikk på tv, men det er altså ikke tittelen på selve bokserien. Bokserien heter "A song of ice and fire" og første boken heter "A game of thrones". Totalt har det kommet ut fem bøker (den femte kom ut i juli 2011), og serien er ikke avsluttet enda. Bøkene er utrolig flotte og Martin er helt klart en av de beste forfatterne i fantasy-verden idag. Han har vært en av mine personlige favoritter siden den første boken kom ut.
    A song of Ice and Fire har jeg hørt om i lang tid, siden begge mine brødre har lest alt som hitill er kommet ut. Men føler bare ikke for å lese den selv, enda. Det er på grunn av at foreløbig har jeg så grusomt mange bøker jeg vil lese, så orker bare ikke å begynne på en ny gigant for så å måtte vente i flere år på de neste bøkene. Derfor har jeg bestemt meg for å lese dem når alle har kommet ut. Det skal jo være noen legendariske bøker :)

Siden vi driver og poster en ny serie for hver post kan jeg vel nevne Terry Goodkind. Men denne gangen er jeg litt usikker på om jeg faktisk skal anbefale boken eller ikke. For ja, han kan å skrive, så absolutt. Det er også en ganske fengende historie. Men, det virker som han har en eller annen sykelig trang til å få alle kvinner i boken voldtatt, noe som ødelegger helhetsinntrykket, syntes jeg. Og tro meg, han får dem voldtatt flerfoldige ganger i hver bok. Heldigvis bruker han ikke detaljer, men det er alikevel ganske unødvendig og groteskt i min mening. Kanskje derfor den er på bestselgerlistene i USA. [kremt].

Så ikke les Terry Goodkind, ikke verdt tiden. (Med mindre du alt har lest serien :p)

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Haha, om jeg skal poste så ofte i denne tråden som jeg gjør nå, så kan jeg kanskje ikke nevne en ny bok/forfatter hele tiden.

George Martin er en treg forfatter, så det er null stress å vente på neste bok. Det er så mye annet man kan lese i mellomtiden. Eventuelt kan man se tv-serien, den likte jeg!

Joda, Terry Godkind har jeg lest alt av også. Jeg startet (som så mange andre) med boken "Wizard's first rule" i serien The Sword of Truth. Mannen kan skrive, for all del, og jeg likte serien selv om det er noen år siden jeg leste den. Problemet er at det er så mange andre serier (og forfattere) som jeg liker bedre, slik at han aldri er førstevalget mitt når jeg skal anbefale en ny forfatter til noen andre.

Neste bok? Jeg får kaste ut navnet til en serie som rent faktisk er avsluttet, og det er Inheritance. Det er en serie på fire bøker skrevet av Christopher Paolini, og første boken er Eragon. Christopher Paolini var meget ung da han begynte å skrive Eragon, og selv om bøkene er utrolig godt skrevet tross hans unge alder merkes det likevel at han ikke har helt den store erfaringen i forfatternes verden. For all del, les Eragon og døm selv, men jeg synes at karakterutviklingen til tider ikke er helt strøken og ikke god nok i forhold til det jeg forventer av en slik bok. Det er mange kjente elementer og mye av handlingen er for forutsigbar. Bøkene er gode de, og passer veldig godt for de som kanskje ikke er interessert i en altfor avansert fantasy-serie (synes man Tidshjulet er standarden enhver annen serie burde følge så er nok ikke Eragon helt der). Jeg liker drager, men Eragon nådde ikke helt opp i mine øyne.

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Haha, om jeg skal poste så ofte i denne tråden som jeg gjør nå, så kan jeg kanskje ikke nevne en ny bok/forfatter hele tiden.
    Samme her!

Neste bok? Jeg får kaste ut navnet til en serie som rent faktisk er avsluttet, og det er Inheritance. Det er en serie på fire bøker skrevet av Christopher Paolini, og første boken er Eragon. Christopher Paolini var meget ung da han begynte å skrive Eragon, og selv om bøkene er utrolig godt skrevet tross hans unge alder merkes det likevel at han ikke har helt den store erfaringen i forfatternes verden. For all del, les Eragon og døm selv, men jeg synes at karakterutviklingen til tider ikke er helt strøken og ikke god nok i forhold til det jeg forventer av en slik bok. Det er mange kjente elementer og mye av handlingen er for forutsigbar. Bøkene er gode de, og passer veldig godt for de som kanskje ikke er interessert i en altfor avansert fantasy-serie (synes man Tidshjulet er standarden enhver annen serie burde følge så er nok ikke Eragon helt der). Jeg liker drager, men Eragon nådde ikke helt opp i mine øyne.
    Føler at du har lest alle de samme bøkene som meg, siden jeg også har lest Eragon :) Føler litt det samme som deg med at det er bra skrevet av en femtenåring, men sammenliknet med andre, eldre forfattere blekner Eragon kraftig i mine øyne.

Ny bok... Må si jeg hadde blitt dypt forundret hvis du ikke hadde lest Ringenes Herre, klassikeren over alle klassikere i fantasy-verdenen. Mannen er, som sin gode venn C.S. Lewis et geni med språket. Historien er fantastisk, språket er fantastisk verdenen er fantastisk. Så for de som leser fantasy, og ikke enda har lest den så anbefaler jeg å springe til nærmeste bibliotek og låne den med en gang :)

Skal se om jeg klarer å finne en bok du ikke har lest til i morgen :)

Ble medlem
    Jan 2009

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Th3 Vis innlegg

Ny bok... Må si jeg hadde blitt dypt forundret hvis du ikke hadde lest Ringenes Herre, klassikeren over alle klassikere i fantasy-verdenen. Mannen er, som sin gode venn C.S. Lewis et geni med språket. Historien er fantastisk, språket er fantastisk verdenen er fantastisk. Så for de som leser fantasy, og ikke enda har lest den så anbefaler jeg å springe til nærmeste bibliotek og låne den med en gang :)

Skal se om jeg klarer å finne en bok du ikke har lest til i morgen :)
    Ikke lest Ringenes Herre du liksom. Det er ikke den boken jeg har lest flest antall ganger, men jeg skal likevel ikke nevne hvor mange ganger jeg har lest de bøkene!

Tolkien stiller i en klasse for seg selv, det er ingen tvil om det. Jeg liker ikke å rangere bøker etter hvilken jeg liker best for jeg liker så mange bøker best, men Tolkien er helt oppe i toppsjiktet. Det utrolige arbeidet han har lagt ned i serien er helt åpenbart. Bare ved å lese innholdsfortegnelsen i Silmarillion skjønner man såpass (Silmarillion er forresten pittelitt langdryg, så den har jeg lest bare én gang).

Jeg får legge til neste forfatter i rekken, enda en debut innen fantastyverden. Nå skal det sies at han har skrevet to tidligere bøker, men ingen av disse to er fantasy (som inneholdet i denne tråden handler om) så de to glemmer vi. Det er Paul Hoffman og hans "The Left Hand of God". Den er rimelig ny, kom ut i 2010 og i 2011 kom oppfølgeren "The Last Four Things". Disse bøkene er ikke high-fantasy eller epic-fantasy, men de er likevel fengende og underholdende. Jeg liker avveksling og det er alltid spennende når en ny forfatter dukker opp. Jeg bruker ta en titt på nye bøker en gang i blant for å se om det er noen gullkorn som skjuler seg bak alle nyutgivelsene. Hvorvidt Paul Hoffman har kommet med et gullkorn - tja, det er vel opp til enhver å bedømme? Bøker oppleves ofte forskjellig fra person til person.
    Sist endret av Faith : 2012-01-20 kl 21:49

Standard

Og ja, jeg sier meg enig med det Ladybug sier: Joe Abercrombie er solid. Dog synes jeg hans bøker skiller seg ut fra den generelle "high fantasy" sjangeren. [/URL].
    Det er for min del noe av poenget med å lese Abercrombie. Han holder seg unna typisk high fantasy, og evner i stedet å være litt original samtidig som han faktisk holder mål som forfatter. High fantasy er egentlig en undersjanger jeg er glad i, men beklageligvis drukner den i uinspirerte makkverk.

Sitat Opprinnelig skrevet av Asmodean Vis innlegg
    Jeg likte ikke Narnia. Den var altfor inspirert av bibelen og Kristendommen.
    Jeg hadde en slik periode på ungdomsskolen. Jeg næret nærmest et slags hat til Lewis, og følte at han hadde lurt meg. Heldigvis var det en kortvarig periode, for The Chronicles of Narnia er i realiteten ganske glimrende. Når det er sagt, Philip Pullmans His Dark Materials kan anbefales dersom du misliker Narnia. En slags religionskritisk reaksjon på bøkene til Lewis. Forfatteren kaller selv trilogien for et slags anti-Narnia.

Om sakprosa ikke skremmer, kan jeg anbefales The Magician's Book: A Skeptic's Adventures in Narnia av Laura Miller også. Den tar for seg mange av de problematiske aspektene ved Narnia på en god måte.

Den har ikke jeg lest, men igjen: jeg leser generelt ikke norsk fantasy. Unntaket er derimot serien "Alvetegnet" av Sigbjørn Mostue. Mulig den er i samme stil?
    Jeg synes du bør vurdere å lese Song for Eirabu av Kristine Tofte. Særdeles god fantasy for voksne, men boka har dessverre ikke fått halvparten så mye kjærlighet som den fortjener.

Hvis jeg skal anbefale litt ymse fantasy kan jeg nevne:
    Diana Wynne Jones - Howl's Moving Castle
    Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell
    George R. R. Martin - A Song of Ice and Fire
    Neil Gaiman - Neverwhere, American Gods, Sandman, ja det meste egentlig.
    Philip Pullman - His Dark Materials
    Jeff Smith - Bone
    Stephen King - The Dark Tower
    Joe Abercrombie - The Blade Itself
    Kristine Tofte - Song for Eirabu
    Jonathan Stroud - Bartimaeus-trilogien
    Miyuki Miyabe - Brave Story
    Scott Lynch - The Gentleman Bastard Sequence

Lewis, Tolkien, Rowling og Ende er så åpenbare at jeg ikke nevner dem spesielt.

Bone og Sandman er for øvrig tegneserier, men jeg synes egentlig ikke at det har noe å si.
    My taste includes both snails and oysters.

RPG Veteran ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Bashere sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim

Standard

Det er Paul Hoffman og hans "The Left Hand of God".
    En av de få bøkene som faktisk har gitt meg inspirasjon til karakterer. Han skriver avansert, men samtidig på en måte at endel ikke liker det. Jeg har sett to venner legge den fra seg, fordi de fant den kjedelig. Dog, jeg likte hvordan jeg smilte på slutten. Dog, det skyldtes nok at han blandet rundt 4 bøker i en slutt
    Sitat Opprinnelig skrevet av ladybug91 Vis innlegg
    Diana Wynne Jones - Howl's Moving Castle
    Er den bedre enn filmen? Fordi da er den veldig orginal og god.
    Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell
    Philip Pullman - His Dark Materials
    Disse har jeg likt veldig godt, og den siste har jo en humor veldig få bøker i dag har.

Men er det noen som har lest Brandon Sanderson? Jeg har tenkt å lese Elantris, men er usikker på om han er for a4 eller faktisk har noe kult.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bashere Vis innlegg
    Er den bedre enn filmen? Fordi da er den veldig orginal og god.
    Hva man liker best får være opp til hver enkelt å vurdere. Jeg unngår stort sett å sammenligne bok og film. Begge deler står godt på egne bein, og fungerer veldig godt som selvstendige verk. Jeg er veldig glad i dem begge.
    My taste includes both snails and oysters.

Ble medlem
    Jul 2009
    Sted

Standard

Jeg elsket, simpelthen ELSKET denne serien. Muligens det beste jeg har lest noen gang, helt fantastisk. Skildringer, humorer og moral av ypperste klasse. På slutten må jeg innrømme jeg slet kraftig med å holde tårene tilbake. Anbefaler for de som ikke har lest den å lese den.

Må si at jeg er forundret, med så mange serier nevnt at ingen har nevnt Rick Riordian. Fyren har fått enorm popularitet i Amerika med Percy Jackson, den første boken er også gjort om til film, om en veldig dårlig en. Denne serien er også veldig god, men skrevet på en litt mer amerikansk måte. Flott forfatter og flott serie, anbefales den også.

Side 2 av 7 FørstFørst 1234 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge ved vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg
  •