Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 19 av 19

Tråd: Nyttårskalender 2011

ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Koisen sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nord i Nordland

Standard

9. desember
    Har de noen gang prøvd å gå på hyttetur i snøværet rundt juletider? Hvis ikke tenker du kanskje at det må være noe av det mest idiotiske du har hørt og at slike ting hører til påsken. Men har du prøvd vil du skjønne at det var den uttalelsen som var idiotisk, for slike hytteturer passer ikke bare til påsken. Hytteturer er kos uansett, spesielt om det er snø ute og du må gå litt for å komme til hytta.

Det er kanskje ikke alltid like moro å gå gjennom snøstorm i time etter time. Klærne blir våte. Om du har kledd deg riktig slik at du ikke blir våt pga været er det en stor risiko for at klærne blir våte av svette. For svetten renner godt, spesielt om det er litt oppoverbakke på turen. Men alt i alt er bare dette med på å gjøre turen til den fantastiske turen det hele tiden har vært meningen at den skal være.

Når du kommer til hytta og omsider funnet frem nøkkelen etter å ha leitet gjennom flere lommer bare for å finne ut at du hang den rundt halsen for å huske hvor den var, så er hytta iskald. Det er ikke strøm i hytta, og du oppdager at du har glemt å hogge ved. SÅ må man jammen meg ut igjen en gang til for å hogge ved. Det er tross alt bedre med litt ekstra slit fremfor å fryse halvt ihjel i løpet av natten. Men dette er bare med på å gjøre turen til den fantastiske turen den skal være.

Får når du omsider får kommet deg inn for kvelden og har fått fyrt opp i ovnen slik at det blir sånn halvveis levende inne kommer selve belønningen. Du får av seg alle de svette klærne, og sprader rundt innendørs i kun stilongsen. Du åpner seg en boks hermetikk mat og hiver den på ovnen. Mat du normalt sett aldri ville spilt hjemme smaker så som den beste gourmeten du noen gang har smakt. Du føler du er i himmelen.

Du hadde dog aldri hatt den samme følelsen av å være i himmelen om du bare hadde fyrt opp i peisen hjemme og hevet i deg en boks hermetikk mat. Nei, da hadde det vært en totalt mislykket kveld. Men slik er det ikke på hytta. Da har du slitt en god stund, og jo mer man har slitt jo mer fantastisk blir livets små ting...
    We never fail when we try to do our duty, we always fail when we neglect to do it.
    - Sir Robert Baden Powell(1876-1941)

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nord i Nordland

Standard

Var borte i går så fikk dessverre ikke postet noe da, derfor blir det dobbel-dose i dag. Om enn noen korte.

10. desember
    Det finnes mye bra musikk ute i verden, og jeg kjenner bare til en liten del av musikken. Fult ut har jeg kjennskap nok til musikk til at jeg har funnet musikk som jeg liker. Derfor tenkte jeg at jeg like greit kunne gi dere 5 låter fra 5 av mine favorittband(akkurat nå, varierer hva jeg liker å høre på fra tid til annen).

30 Seconds To Mars - Closer To The Edge
    Dette er rett og slett et band jeg bare har forelsket meg den siste tiden. Har utrolig mye bra, og denne låten er en av de beste.
    Spoiler:

A Day To Remember - All I Want
    Antageligvis det minst kjente bandet i verden som jeg har på denne listen, men fult ut har de mye bra.
    Spoiler:

My Chemical Romance - Famous Last Words
    Dette er da kanskje det mest kjente bandet på denne lista. Hvem har vel ikke hørt Na Na Na før?
    Spoiler:

Three Days Grace - I Hate Everything About You
    Ikke så mye å si om, bare nyt musikken.
    Spoiler:

Hollywood Undead - Been To Hell
    Et band som kombinerer sjangerne rap og rock. Sangen som fikk meg interessert i dette bandet var deres glade selvmordssang, Bullet. Senere fant jeg ut at de også hadde mye bra musikk.
    Spoiler:

Dagens kommer senere i kveld.
    We never fail when we try to do our duty, we always fail when we neglect to do it.

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nord i Nordland

Standard

11. desember
    Norge har en veldig lei tendens til å klage over alt mulig, men har vi egentlig det så ille i Norge. En tanke slo meg når jeg begynte å tenke over hva som irriterer meg, alt som irriterte meg var bare bagateller. Ting som at appelsiner som spruter meg i øynene når jeg skal skrelle den, eller at butikken er fri for en spesiell vare jeg har lyst til å kjøpe selv om de finnes mange andre varer som er like bra.

Jeg vet at jeg klager en del, men jeg vet også at jeg ikke er den eneste som klager. Jeg ser folk som klager over fristen på en oppgave enda ingen har jobbet effektiv med oppgaven mer enn 20% av tiden som var avsatt til den.

I andre land har de grunn til å klage. I store deler av Afrika sliter de med sult. Norge har mer enn nok mat, noe man ser på de mange tonnene som kastes av mat fordi den best før datoen gikk ut dagen før. I mange land i Europa sliter de med økonomien. I Norge har man et oljefond som sikrer Norge god økonomi. Likevel sliter jeg med den oppfatningen av at Norge klager mer enn de fleste av disse landene, som faktisk har noe å klage over.

Jeg er dog klar over at avisene i Norge representerer det norske folk, og tar med det folk i Norge klager over fremfor det de klager over i selv nabolandene våre Sverige, Danmark, Finland osv. Så er mulig at Norge ikke er mye verre enn disse, ikke at det endrer så mye. I Norge klages det over utrolige bagateller.

Norge er kåret til det beste landet å bo i under flere offisielle kåringer. Norge har best økonomi per innbygger, og kanskje den høyeste gjennomsnittslønnen i hele verden. Fult ut er det mange av disse ting innbyggerne i Norge klager over. Folk går til streik fordi de mener lønnen deres på 400'000kr i året er altfor lav. Det klages over høye skatter, og generelt alt som har med økonomi. Vi klager på de svimlende lange sykehuskøene vi har i Norge. Dette har de i få andre land, men dette er bare fordi de ikke har gratis sykehus. Så vær så snill Norge, slutt og klag over at tingene andre land misunner Norge for er så dårlig.

Så hvorfor egentlig klage så mye? Har vi det så ille i Norge egentlig? Prøv å bo i et land som Bangladesh for et år, før de flytter tilbake til Norge. Jeg er villig til å vedde store summer på at du vil finne ut at andre har det mye verre enn i Norge, og det bare fordi de ikke hadde gullhår i rævsprekken og ble født i Norge.

En siste liten ting noen nevnte for meg forleden dag var nettadressene som Norge bruker. De er ikke lite klagete de heller, alle slutter jo på .no, altså .nei. Hvorfor ikke begynne med .yes i stede? Gjort det hele til en liten trend for å få Norge til å bli mer positive?

Om ikke annet burde det være mulig å tenke seg om før man åpner kjeften for å klage. Norge er egentlig et utrolig bra land å leve i sammenlignet med resten av verden!

SpringskalleSpringskalle Bonehead sin avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Bærum

Standard

La os alle leve i fred og harmoni og aldri prøve å utvikle landet, vi lever tross alt i et godt land å bo i, og dermed har vi ingen rett til å klage. Nei, se Genial foreleser på youtube og prøv på nytt. Ja, vi lever i et godt land. Ja, vi burde være fornøyd verdensforholdene tatt i bettraktning, men vi har ikke den ultimate løsningen og den dagen folk slutter å klage er vi et skritt nærmere at folk slutter å stille spørsmålstegn. Da er det bare et spørsmål om tid før vi oppnår politisk stagnasjon, noe jeg syntes vi er farlig nære allerede.

"It is better to debate a question without settling it than to settle a question without debating it." - Joseph Joubert.
    The end of the world
    Beklager alle eventuelle skrivefeil.

Mvh Bonehead

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bonehead Vis innlegg
    Da er det bare et spørsmål om tid før vi oppnår politisk stagnasjon
    Politikk i et demokrati handler om populæritet. Måten for et demokrati å utvikle seg er med kunnskap, og kunnskapen flyter heldigvis ubemerket og uhindret til topps i Norge, det politiske kommer i andre rekke. Jeg er nokså fornøyd med hvordan ting fungerer, ignoransen blandt majoriteten til tross.

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nord i Nordland

Standard

Bonehead:
    Var nok satt litt på spissen 11. desember, jeg mener ikke at det er galt å klage. Noen ganger blir jeg bare så irritert når jeg hører folk klager på slike bagateller som jeg nevnte. Før jeg skrev det prøvde jeg nemlig å tenke over hva det var som irriterte meg mest, og som angår meg selv. Resultatet var at jeg for det meste fant såkalte bagateller. Så tenkte jeg hva jeg ville skrevet om hvis jeg bodde i et annet land. Resultatet ser du selv.

12. desember
    Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle komme med et par norske julesanger. Jeg må nå innrømme etter å ha hørt gjennom et par at det er skuffende mye dårlig. Mulig er det bare jeg som har gått litt lei av mye, men har ihvertfall et par som jeg en gang i tiden syntes var utrolig vakre. Disse låtene greier jeg fortsatt å høre gjennom. Dog, skal jeg høre på mye av dette er jeg redd jeg kommer til å bli noe sprø.

DDE - Jula gir mæ så mang fine drømma
    Spoiler:

Anne Grete Paus - Når himmelen faller ned
    Spoiler:

Oslo Gospel Choir - En stjerne skinner i natt
    Spoiler:

Rolf Just Nilsen - Julekveld i skogen
    Spoiler:

Rein Aleksader - O Helga Natt(ja, jeg vet den egentlig ikke er norsk)
    Spoiler:

Springskalle Negative sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Volda

Standard

Jula er vel ikke over?
    En sunnmøring kan fø ti nordlenninger, men ti nordlenninger kan aldri fø en sunnmøring.
    -Gammel ordtak

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nord i Nordland

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Negative Vis innlegg
    Jula er vel ikke over?
    Sorry, glemte av forumet en periode, og med det kalenderen. Blir dessverre ikke for dagene før, men skal vel prøve å få oppdatert for dagene frem mot nyttår.

23. desember
    Har ikke tenkt så mye over det, så i dag gjør vi det enkelt. Fem av mine favorittjulesanger:

Happy Xmas(War is over)
    Du kommer bare ikke utenom denne.

Walk This Sleigh
    Tviler på at denne er på toppen hos mange, men denne falt i smaken hos meg på en CD med mye tradisjonell julemusikk.

Do They Know It's Christmas
    Vi har mange eksempler på sanger som folk går sammen for å synge en sang, men dette er vel en av få som kommer som julelåt.

Driving Home For Christmas
    Uansett hvor hardt man prøver er det umulig å komme unna denne sangen.

Have Yourself A Merry Little Christmas
    Rett slett bare ren nytelse. Mer er det ikke å si.

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nord i Nordland

Standard

Litt på overtid, men er som de fleste andre ganske opptatt på julaften, om det er en akseptabel unnskyldning.

24. desember
    På engelsk har man et velkjent uttrykk som kalles "Christmas Spirit". Dette er et uttrykk som ikke brukes så mye på norsk. Før pleide jeg å oversette dette til julestemning, men det har med tiden gått opp for meg at julestemningen bare er en del av det, og det er mer rett å kalle det juleånden. Juleånden brukes om dette fenomenet på norsk, og mange kan nok være enig i at juleånden er mer enn julestemningen. Julestemning er bare at man føler at det er jul, mens juleånden er å leve dette ut til det fulle.

Alle som feirer jul vil få en eller annen julestemning, ihvertfall om man legger litt i det. Jeg skrev tidligere at jeg slet med julestemningen, men den sniker seg over meg i det familien samler seg rundt middagsbordet med et ekstra godt måltid. Det vil ikke med det si at man har fått juleånden over seg. Man feirer jul, men man ofrer ikke noe ekstraordinert over det. Man gjør ikke hva som helst for at jula skal bli det perfekte, og man gjør ikke noe godt for andre enn seg selv. Og det er vel her forskjellen på julestemning og juleånden kommer inn.

De som har fått juleånden over seg tenker ikke så mye på seg selv, de tenker på andre og gjør det de kan for at alle skal få en spesiell tid. Man kan kanskje si at man har gitt bort hundre kroner til fattige, men man er fortsatt ikke med dette helt i mål. Hundre kroner gir kanskje et godt måltid til noen fattige, men det er jo bare en blåbær i forhold til de tusenlappene som flyr under resten av juletiden på ting man ikke ville brukt pengene på ellers.

Nei, de som kan si at de har fått juleånden over seg er mer de som samler inn disse pengene, går til innkjøp av mat og gaver, og ikke minst deler ut disse tingene. De ofrer kanskje ikke mye mer enn den hundrelappen de heller, men de ofrer noe som i våre dager er mye mer verdifullt, tid. De bruker flere timer, flere dager før og under jul for at alle skal få det bra. Det er disse som arrangerer måltid for uteligger på julaften når de egentlig kunne vært hjemme og kost seg med familien sin. Dette er fordi de er opptatt av at absolutt alle skal ha det bra disse spesielle dagene. Hadde det ikke vært for disse kan jeg love dere at man hadde merket den enorme forskjellen på fattige og rike noe ekstremt, også i Norge. Det er disse som virkelig kan si at de har fått juleånden over seg.

Så la meg med dette få utnevne en stor takk til alle som virkelig ofrer seg for at alle skal få en fantastisk jul.

Side 2 av 2 FørstFørst 12

Lignende tråder

1. Travianturneringen 2011 er over og vinnerne er...
    By PerrinAybara in forum Annonseringer
    Svar: 0
    Siste innlegg: 2011-12-01, 21:21
  2. Valgomat 2011
    By Mordiiii in forum Samfunn
    Svar: 53
    Siste innlegg: 2011-09-15, 16:42
  3. [Viktig] TS3 nede, onsdag 03.08.2011
    By PerrinAybara in forum Endringslogg & Feilrettinger
    Svar: 2
    Siste innlegg: 2011-08-04, 08:45
  4. Aprilsnarr 2011