Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 17 av 17

Tråd: ABB tråden!

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av E.B. Vis innlegg
    Dette høres veldig merkelig ut. Det kan altså opprettes en lov i dag som gjør det ulovlig å brette papirfly, og fordi jeg brettet et papirfly for tre år siden, da det var fullt lovlig, skal jeg straffes for det. Dét har jeg lite tro på, og enda mindre tro på at det kommer til å skje i denne saken. Kilder for det du påstår vil være interessant.
    Jeg er litt lat idag og sakser skamløst fra wikipedias artikkel om landssvikoppgjøret:

Landssvikanordningen var utformet av regjeringen i London i desember 1944, og utgjorde det rettskraftige grunnlaget inntil Stortinget i 1947 laget en særskilt lov om landssvik. Ca 92 000 saker. Medlemskap i Nasjonal Samling etter 9. april 1940 ble regnet som landssvik.

Erstatningsdirektoratet (1945–1952): NS-medlemmer skulle ha kollektivt ansvar. Fremmet 62 000 saker for domstolene med krav om 300 millioner i inndragninger, bøter ol. Ledet av Jens Chr. Hauge. Nedlagt 1952.
    Krigsforbrytersaker: Mot tyske krigsforbrytere.

Dødsstraff: I fred avviklet i 1902, men etter den militære straffeloven kunne dødsstraff idømmes og gjennomføres i krig. I 1942 kom regjeringen i London med to anordninger som utvidet adgangen til å bruke dødsstraff, blant annet etter krigens slutt. Senere kom flere anordninger som blant annet tillot dødsstraff mot utenlandske krigsforbrytere. I juni 1945 gav Stortinget sin tilslutning mot seks stemmer [5].
    Både prinsippet om tilbakevirkende kraft og kollektiv skyld bryter med grunnloven, men siden Høyesterett ikke behandlet saken og kjente den grunnlovsstridig så var det "greit". Her er poenget mitt, Stortinget kan vedta akkurat hva de vil, det er opp til Høyesterett å luke ut lover som er i strid med grunnloven. Hvis Høyesterett av en eller annen grunn unnlater å gjøre det så vil loven være gyldig og det er fint lite man kan gjøre med det.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bashere Vis innlegg
    Jeg har ikke noe statestikk på forvaring, når de slapp ut og om de gjorde nye lovbrudd, men jeg tror den ordningen funker om den fortsatt eksisterer.
    Tror ikke det er så voldsomt mye statistikk på dette siden forvaring først ble innført i 2002 så det er neppe mange som har sonet lenge nok til at forvaringen har trått i kraft. En som får forvaring har jo gjerne fått en del år bak murene i utgangspunktet.

Springskalle Negative sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Volda

Standard

Jeg liker ikke bruken av at folk skal få mer straff. Jeg kan ikke se et samfunnsmessig tjeneste på at Anders Behring Brevik får 21, 30, eller 150 år i fengsel (klassisk i USA mener jeg å huske). På en måte kan man si at dersom man dreper mange mennesker, får man strafferabatt.
    Jeg er for høyere straffer, syns ikke det er riktig med strafferabatt i Breivik sitt tilfelle, han burde fått sin straff for hver enkelt sjel han tok av dage og så burde man summert til slutt, det ville nok gitt over 1000 år, en straff som står litt mer i stil med ugjerningen. Selv om han skulle ende opp som en nyfrelst angrende synder så burde han sitte livet ut, her må hensynet ofrene og familier og venner av ofrene veie mye tyngre enn hensynet til en angrende sjel.
    En sunnmøring kan fø ti nordlenninger, men ti nordlenninger kan aldri fø en sunnmøring.
    -Gammel ordtak

RPG Veteran ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Bashere sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Negative Vis innlegg
    Jeg er for høyere straffer, syns ikke det er riktig med strafferabatt i Breivik sitt tilfelle, han burde fått sin straff for hver enkelt sjel han tok av dage og så burde man summert til slutt, det ville nok gitt over 1000 år, en straff som står litt mer i stil med ugjerningen. Selv om han skulle ende opp som en nyfrelst angrende synder så burde han sitte livet ut, her må hensynet ofrene og familier og venner av ofrene veie mye tyngre enn hensynet til en angrende sjel.
    så om man på en voldeig måte dreper en person, skal man slippe lettere unna fordi man bare drepte en? Etthvert drap er noe som aviker fra normal oppførsel, og samfunnet selv gir sanksjoner til de som gjør disse drapene. Og mange ønsker kanskje at han skulle råtne i fengsel, men jeg begynner å fundere mer når sånne ting kommer opp. Hva hadde virkelig skjedd om vi holdt alle voldtektsmenn, drapsmenn og terorister innelukket? Ville det bli bedre? Vi kan vel bare se til USA for å finne ut at den samme situasjonen gjelder der.

Springskalle Negative sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Volda

Standard

så om man på en voldeig måte dreper en person, skal man slippe lettere unna fordi man bare drepte en?
    Absolutt, eller skrevet på en mer forståelig måte, dreper du to blir du straffet dobbelt. En fin hovedregel så må vi få på plass noen unntak der hvor dobbel straff er urimelig.

Etthvert drap er noe som aviker fra normal oppførsel, og samfunnet selv gir sanksjoner til de som gjør disse drapene. Og mange ønsker kanskje at han skulle råtne i fengsel, men jeg begynner å fundere mer når sånne ting kommer opp. Hva hadde virkelig skjedd om vi holdt alle voldtektsmenn, drapsmenn og terorister innelukket? Ville det bli bedre? Vi kan vel bare se til USA for å finne ut at den samme situasjonen gjelder der.
    Ja det er mye styggedom som skjer i USA men hva hadde skjedd om man innførte det norske straffesystemet i USA, ville det blitt mer eller mindre kriminalitet?

Jeg er mer fan av Billy Ocean sitt syn på saken. Det norske straffesystemet må endre seg i takt med samfunnet forøvrig, og når det blir et kaldere, mer kynisk og tøffere samfunn må den norske stat reagere tøffere den også.

En sunnmøring kan fø ti nordlenninger, men ti nordlenninger kan aldri fø en sunnmøring.
    -Gammel ordtak

Forumsguru Mordiiii sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sted
    London

Standard

Det var en tråd ladybug laget for noen år siden som gjaldt hensikten med straff. Den går i kjernen på hva en her diskuterer. Et rettsystem kan aldri innrette seg i ettertid for å straffe en enkeltperson. WW II var et unntak som vi ikke vil få se igjen inntil grusomhetene i WW III skal ryddes opp i.

RPG Veteran ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Bashere sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim

Standard

Jeg mener å huske at det å bli strengere i samsvar med samfunnet, ikke vil skape noe bedre samfunn. På mange måter kan man si at det blir en ond sirkel, for harde straffer kan føre til at vi nettop får yrkeskriminelle i større skala.

Behring Breivik ble i dag erklært som paranoid schiofren. En sykdom som på mange måter kan tillegges han, men er dte noen som er uenig? At han burde bli straffet, er nok en mer "hevns"-motivert handling. :)

Forumsguru Mordiiii sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sted
    London

Standard

Vel. Jeg trodde ikke at han ville bli ansett som utilregnelig... Men, fagpersonene har ansett han så...

Sett rettsmedisinsk kommisjon ikke finner noen feil ved rapporten, så vil nok riksadvokaten innstille på tvunget psykisk helsevern. Retten kan selvsagt be om ny uttallelse hvis den mener rapporten er mangelfull, men siden den vil ha blitt godkjent av RMK, så kan jeg ikke se at det vil skje.

Hva jeg syns? Jeg er ingen psykolog, ei snakket med ABB, så grunnlaget for å uttale meg er ikke akkurat stort... :P Jeg regner med de vet hva de snakker om.

Side 2 av 2 FørstFørst 12

Lignende tråder

1. Bump - Tråden
    By blodix in forum Lekeplassen
    Svar: 34
    Siste innlegg: 2013-02-14, 15:41
  2. Det ryktes att tråden s1
    By zertsger in forum S1 - runde 4: august 2010 - juli 2011
    Svar: 1278
    Siste innlegg: 2011-06-30, 10:53
  3. Det ryktas att tråden s2
    By Verisimilitude in forum S2 - runde 3: oktober 2009 - september 2010