Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20

Tråd: Verdens verste nasjon

RPG Veteran ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge Bashere sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim

Standard Verdens verste nasjon

Nasjoner i denne tråder vil kun være de som er annerkjent. Med andre ord kan ikke Palestina nevnes også videre.

---

Mange har snakket om farlige land, og om land som er i kaos og ikke burde eksistere. Vi har nok alle hørt om Kong Leopolds belgiske Kongo, og hvordan Tyskland herjet for noen tiår siden. Men hva er egentlig det mest farligste, og verste landet i verden? La meg ta noen klassiske svar.

Iran

Diktatur med muslimer, som hater Vesten, og vil ha atombomber. De har fått flere sanksjoner fra FN, men har ikke gjort noe særlig med dem. Et viktig punkt med Iran er at de ikke er særlig farlig, fordi de er såpass nærme Isreal og har heller ikke noen særlige farlige våpen.

Kina

Et land som styrer sine innbyggere, og som nesten hele verden er avhengig av. Tror de har største hæren i verden i folketall, og i de siste årene har også Kina produsert våpen til alle disse soldatene. Et viktig faktum med Kina er at det aldri har blitt tatt over helt, så de er veldig nasjonalistiske og ikke religiøse. Det er et viktig faremoment.

USA

Er du ikke hunden til USA, blir du invadert på et eller annet tidspunkt. Bare se hvor mange kriger de har startet, og hvem som har fått olje etterpå. I tillegg har arbeidsledigheten skapt et folk som trenger arbeid, og som begynner å bli desperate. Dette kan både skape lojale soldater, men også miste lysten på å starte ny krig.

Russland

Hvorfor skal vi ha en hær i Norge? Jo, på grunn av Russland sier folk hele tiden. Så når naboene er redd for det landet, må det være noe med det. Atombomber, korrupsjon, kommunisme i fortiden, overvåkning, stort land og mange folk. Noe jeg har glemt?

Sudan

Kaos i mange, mange år.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bashere Vis innlegg
    Nasjoner i denne tråder vil kun være de som er annerkjent. Med andre ord kan ikke Palestina nevnes også videre.

---

Mange har snakket om farlige land, og om land som er i kaos og ikke burde eksistere. Vi har nok alle hørt om Kong Leopolds belgiske Kongo, og hvordan Tyskland herjet for noen tiår siden. Men hva er egentlig det mest farligste, og verste landet i verden? La meg ta noen klassiske svar.

Iran

Diktatur med muslimer, som hater Vesten, og vil ha atombomber. De har fått flere sanksjoner fra FN, men har ikke gjort noe særlig med dem. Et viktig punkt med Iran er at de ikke er særlig farlig, fordi de er såpass nærme Isreal og har heller ikke noen særlige farlige våpen.
    Kan ikke påstå at jeg anser Iran (med eller uten atomvåpen) som særlig farlige i seg selv. Derimot så vil et Iran med atomvåpen virke destabiliserende på regionen. Saudi-Arabia har f.eks. en relativt stor shia minoritet som de undertrykker rimelig brutalt, og de er livredde for at Iran skal kunne blande seg inn. Dette vil gjør et våpenkappløp mellom Iran og Saud-Aarabia rimelig sannsynlig.

Kina

Et land som styrer sine innbyggere, og som nesten hele verden er avhengig av. Tror de har største hæren i verden i folketall, og i de siste årene har også Kina produsert våpen til alle disse soldatene. Et viktig faktum med Kina er at det aldri har blitt tatt over helt, så de er veldig nasjonalistiske og ikke religiøse. Det er et viktig faremoment.
    Her er det vel strengt tatt et par feil. Kina har blitt tatt over helt minst to ganger. Første gangen var i 1271 da mongolene tok makten og etablerte Yuan dynastiet, og deretter i 1644 da manchuene tok makten og etablerte Qing dynastiet.

Når det gjelder størrelsen på det kinesiske forsvaret så kommer det litt an på hvordan man teller. De har den største stående hæren i verden, men teller man med reservister så er de såvidt slått av USA. Antall soldater har også falt betraktelig de siste årene og er forventet å fortsette ned et stykke.

Når det gjelder nasjonalisme og religiøsitet så er jeg ikke enig. Mitt inntrykk fra Kina er ikke at de er noe særlig mindre religiøse enn folk i f.eks. Norge. Forskjellen er at 1. staten er ateistisk, og 2. at religionen i stor grad mangler en formell struktur. Religiøse folk er stort sett taoister eller budhister med innslag av taoisme. Når det gjelder nasjonalisme så har jeg på følelsen av at de blir grundig slått av oss nordmenn, kanskje like greit for verden at vi er knøttsmå

Russland

Hvorfor skal vi ha en hær i Norge? Jo, på grunn av Russland sier folk hele tiden. Så når naboene er redd for det landet, må det være noe med det. Atombomber, korrupsjon, kommunisme i fortiden, overvåkning, stort land og mange folk. Noe jeg har glemt?
    Nabolandene er "redde" for Russland av samme grunn som de alltid har vært redde for dem, nemlig at de er store (i forhold til naboene, Kina unntatt).

Selv er jeg mer "redd" for land som f.eks. Georgia, dvs. små land som lett kan finne på noe tull som i værste fall setter igang en heller ubehagelig kjedereaksjon.

Ellers kommer Pakistan høyt opp på listen min. Land med atomvåpen, endel provinser som mer eller mindre er utenfor regjeringens kontroll, en etterrettningstjeneste som definerer sin egen agenda og en haug religiøse nasjonalister som gjerne vil ha en liten krig med et av nabolandene som også har atomvåpen.

India

Vil gjerne være den største gutten i den asiatiske lekegrinden. Dette medfører at de fører en relativt aggressiv politikk hvor målet er å "ringe inn" Kina som er den største for øyeblikket. Dette er en politikk som kan gi blandede resultater. Av og til gir det "fred", NATO vs. Warzawa pakten, mens av og til setter det igang en spiral som er umulig å stoppe (se opptakten til 1. verdenskrig for en klassiker på området).

Standard

Iran, er vel etter min mening fult med folk som truer med atom våpen, men som heller ikke er redde for og bruke det..

Standard

Iran er vel faktisk et av de få landene i verden som aldri har gått til krig? Grunnen til at de vil ha militær makt ser du veldig raskt hvis du slår opp et kart over området. Iran er på et kryss mellom kontinentene og har flere ganger blitt angrepet av andre land som for eksempel Russland. Aserbajdsjan er jo faktisk et fylke i Iran.
    "What will you do when they open fire along the whole line? I am ashamed of you. They couldn't hit an elephant at this dist....." famous last words
    Gen. Sedgwick 1864, killed in US Civil War
    NEI

Springskalle Negative sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Volda

Standard

Pakistan er et særdeles farlig land, atomvåpen, fullt av ekstremister og en etteretningstjeneste som lever sitt eget liv. Forholdsvis stabilt nå men hvordan situasjonen er om 10 år kan ingen forutse.

Sitat Opprinnelig skrevet av Africanus Vis innlegg
    Religiøse folk er stort sett taoister eller budhister med innslag av taoisme.
    Det er også en eksplosjon av kristne i Kina, allerede nå er det flere som går i kirka på søndager enn i hele Europa. Umulig å vite hvor mange kristne det er snakk om men tallene varierer fra 60 mill til 300 mill. Offisielle Kinesiske tall er derimot 25 mill.

Når det gjelder Iran håper jeg inderlig at de ikke får utviklet atomvåpen og jeg kan forstå Israel som ønsker å ta ut disse anleggene. Håper Iran tar til vettet og stopper disse planene om de virkelig skulle eksistere. Dog har jeg ingen problem med å skjønner at de ønsker seg atomvåpen, men det er nok land nå som sitter med "the bomb".
    En sunnmøring kan fø ti nordlenninger, men ti nordlenninger kan aldri fø en sunnmøring.
    -Gammel ordtak

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av texex Vis innlegg
    Iran, er vel etter min mening fult med folk som truer med atom våpen, men som heller ikke er redde for og bruke det..
    Etter din mening..

Iran er et relativt utviklet land, selvsagt er de redd for å bruke atomvåpen. Det er et veldig langt steg fra retorikk til handling, alt handler om makt i regionen - ingen (av betydning) ønsker krig.

Selv om spenningen mellom Pakistan og India er stor, er dette gigantiske land hvor hvert av landene innehar en rekke store maktfaktorer med sprikende interesser. At minoritetsgrupper i landene klarer å presse sin agenda forbi mektigere interesser ser jeg som usansynlig, og tror neppe hypotetiske væpnede konflikter mellom disse landene strekker seg ut over mer enn enkeltprovinser i dagens klima.

Nord Korea. Ingen tvil. Ingen annen nasjon er i nærheten av å være så forent og isolert samtidig som de har en relativt slagkraftig krigsmaskin. Det lille knippet personer i NK som har absolutt makt over landet er garantert bevisst på at de ikke har den minste sjangse i væpnet konflikt, men ved en eskalering er det en stor mulighet for at disse ber landet kjempe til siste mann. Og selv om NK er utklassert, er hæren deres så moderne og godt utstyrt at de antagelig vil kunne føre full krig i flere måneder før de bryter sammen, noe som resulterer i høyere dødstall enn noen annen realistisk potensiell krig.

Ser vi lengre frem i tid, er verden et vepsebol etterhvert som ressursene når et kritisk lavt nivå, verden vil drastisk forandre seg fra i dag.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Negative Vis innlegg
    Det er også en eksplosjon av kristne i Kina, allerede nå er det flere som går i kirka på søndager enn i hele Europa. Umulig å vite hvor mange kristne det er snakk om men tallene varierer fra 60 mill til 300 mill. Offisielle Kinesiske tall er derimot 25 mill.
    Tallet på kristne i Kina er antagelig ikke så voldsomt høyt. To uavhengige vitenskapelige undersøkelser setter totalen til ca. 56 millioner (om jeg ikke husker feil), hvorav katolikker utgjør 16 millioner. Alle undersøkelser tyder faktisk på at budhismen vokser raskest i Kina og at det er den religionen som er mest populær blandt de unge. Det skader vel heller ikke budhismens popularitet at det har vært noen pop/filmstjerner i Kina som har gitt opp karrieren, donert vekk pengene og blitt munker/nonner i budhist klostre.

Edit. Glemte helt denne lille biten med informasjon. Rundt 1/3 av den kinesiske befolkningen definerer seg som religiøse.

Standard

Sett ut ifra et norsk synspunkt så er alle land dårligere, såklart noen land som sverige, danmark, canada og Australia som er ganske på lik linje. Men vi er også påvirket av vi er et vestlige land, og hadde du spurt det samme spørsmålet i Kina ville foretrukket et land som seg selv eller Russland. Båden den vestlige verden og alt annet stort sett er fullt av propaganda.

Alt i alt er ikke Russland, Kina eller USA de verste landene, jeg vile heller tro et afrikansk land som somalia, Kongo eller Etiopia er det verste pga høy spedbarnsdødlighet, sult, lav utdanning og mange kriger både innad i landet og utenfor. I land som Russland og kina tjener de penger og utviklingen i landet er stabilt. De afrikanske er mer korrupte og utviklingen går tregt, muligens pga kolonitiden.

landene er ikke noe fare for oss her hjemme, men for hverandre er de det. Og rundt kysten til Somalia herjer ustoppelige pirater.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av larsi:P Vis innlegg
    Alt i alt er ikke Russland, Kina eller USA de verste landene, jeg vile heller tro et afrikansk land som somalia, Kongo eller Etiopia er det verste pga høy spedbarnsdødlighet, sult, lav utdanning og mange kriger både innad i landet og utenfor.

I konteksten trådstarter satt, er disse landene harmløse. Teknisk sett er vel ikke Somalia et land lenger, og Nord Korea er nok det landet i verden hvor flest sulter ihjel hvert år.

Personlig er jeg stor fan av Nord Korea, og håper av ren underholdning å se at kamper har brutt ut på grensen med Sør Korea hver gang jeg åpner avisen.

Overbuljongterningpakkemester-assistent ValslyngeValslyngeValslyngeValslyngeValslynge nanus sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Bjørgvin

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av larsi:P Vis innlegg
    Alt i alt er ikke Russland, Kina eller USA de verste landene, jeg vile heller tro et afrikansk land som somalia, Kongo eller Etiopia er det verste pga høy spedbarnsdødlighet, sult, lav utdanning og mange kriger både innad i landet og utenfor. I land som Russland og kina tjener de penger og utviklingen i landet er stabilt. De afrikanske er mer korrupte og utviklingen går tregt, muligens pga kolonitiden.
    Spørs hvordan man definerer verst. Hvis det verste landet defineres utifra mulighetene man har når man blir født i et land, scorer nok mange Afrikanske land ganske høyt. Men hvis vi verste stat er den staten som utgjør en størst trussel for hele jorden, vil nok USA og Nord-Korea havne høyt på lista.

Sitat Opprinnelig skrevet av Banditt1 Vis innlegg
    Personlig er jeg stor fan av Nord Korea, og håper av ren underholdning å se at kamper har brutt ut på grensen med Sør Korea hver gang jeg åpner avisen.
    Tipper nordmenn følte det på samme mot for 70-80 år siden. Åpne avisen og hver dag håpe at Tyskerne eller noen andre har gjort noe slemt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Negative Vis innlegg
    nanus er glatt som en ål dyppet i silikonolje, med sjarmen til en gjennomsnittlig latinamerikaner snakker han seg ut av de fleste situasjoner, vanskelig å få has på og vanskelig å sette i bås
    The rich would have to eat money, but luckily the poor provide food.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Verdens Underverk
    By sommerfuglen in forum NOX - runde 19: januar 2015 - april 2015
    Svar: 1
    Siste innlegg: 2015-03-11, 19:02
  2. Verdens Underverk.
    By Aspires in forum S3 - runde 5: januar 2012 - januar 2013
    Svar: 46
    Siste innlegg: 2013-01-03, 05:43
  3. Verdens underværk.
    By Batman in forum S1 - runde 6: juli 2012 - april 2013