Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

Tråd: Allianseanalyse

Standard Allianseanalyse

Allianseanalyse TS3 server Norge,
    6 juli 2011.
    Ser at det er blitt gjennomført analyser av alliansene på noen av de andre serverne i Norge og tenkte at jeg kunne komme med et innspill som gjelder ts3-servern. En slik analyse er selvsagt subjektiv og baserer seg på åpne kilder som statistikk over angrep/forsvar, plassering på kartet og artefakter. I tillegg kommer selvsagt kjennskap om spillere og ledelse inn i de ulike alliansene.
    I den tiden som har gått fra oppstarten av serveren så har vi vel atter en gang fått bekreftet at de alliansene som er store i de første uker/måneder på serveren mer eller mindre svinner bort når det nærmer seg tid for artefakter. Typisk eksempel på dette er vel OBEY alliansen som fra å være en av de største og mest fryktede alliansene i dag er en allianse med en spiller(som på toppen av det hele er utestengt).
    I min vurdering av de ulike alliansene har jeg tatt utgangspunkt i de åpne alliansene som blir vist i allianseprofilene deres. Der hvor det er oppgitt allierte har jeg sjekket deres profiler og lagt til eventuelle underallianser som disse har inngått i denne analysen. Eks. HaT har allianse med RWC. RWC er alliert med RWC-rec. I denne analysen blir derfor HaT, RWC og rwc-rec behandlet som en allianse. Samme gjelder selvsagt for de andre alliansene som blir analysert.
    Kartene som er benyttet er laget på http://travianmap.nl/?ln=en

SV/FØNIX/EW m.fl.(heretter kalt SV)
    Gamle SV(har vel vært med på de fleste runder her på norsk server) er en allianse som en aldri skal undervurdere, men tror nok at den tidligere kjernen av eminente spillere(i alle fall i egne øyne) er blitt færre. Antallet konfederasjoner tyder i alle fall på det.
    Analyse av pop/angrep/forsvar: SV er sammen med Gjesp de to metaene med flest spillere og høyest pop på serveren og er rangert på 3 plass både i offpoeng og deffpoeng.
    Analyse av plassering:

SV er vel den alliansen som er mest trofast mot sin opprinnelige plassering og de er veldig bra samlet i SV sammen med Føniks. EW ligger i NØ, men er kun et fåtall spillere. Denne geografiske nærheten føler jeg at er en styrke for alliansen i en eventuell krigssituasjon pga korte transportveier for korn og forsterkinger ved angrep.
    Analyse av artefakter: Er vel en av de alliansene som har forsynt seg relativt beskjedent av artefakter så langt.
    Ledelse og spillere: Føler at alliansen ble vesentlig svekket når Kim fra LFC4LIFE kontoen valgte å ta sommerferie fra Travian fremfor å spille på Testing. Hans erfaring hadde kommet godt med nå som det nærmer seg krigstider.
    SV er en allianse som nok også vil ta et ww, men som nok er avhengig av ytterligere allierte eller en ødeleggende innbyrdeskamp mellom HaT og GJESP for å vinne serveren. Alliansen dominerer SV kvadranten. SV metaen er den største metaen på servern om en ser på antall spillere og pop. Nå vinner en ikke en server på pop, men pop indikerer jo en bra ressursproduksjon og i dette endgamet vil ressurser bli enda viktigere enn i normale endgame.
    Rangering 3.

HaT/RWC/PH m.fl.(heretter kalt HaT) ranking 2
    HaT alliansen består av en kjerne med erfarne og samspilte hovedsakelig offensive spillere som har spilt sammen flere ganger. Har denne runden alliert seg med RWC som spiller normalserver som allianse for første gang. Nylig har også PH blitt med i alliansen.
    Analyse av pop/angrep/forsvar: Alliansen er nr 3 antall spillere og pop, og har rangering 2 i offpoeng og deffpoeng. At de sammen med Gjesp topper farmelistene tyder også på at de bør kunne skaffe seg nok ressurser utover egenproduksjon til å bygge sweeps.
    Analyse av plassering: Alliansen er veldig bra samlet og er plassert med hovedtyngden av troppene i NV. De avvikene som er utenfor NV med grenseområder er det EPO(tilknyttet via IAP) som står for.

Analyse av artefakter: Alliansen har vel enda ikke tatt så mange og viktige artefakter som en burde forvente av en allianse som utfordrer om seieren på serveren. Ingen av de typiske ww artefaktene som unik 5x solide bygninger, unik jordkjeller eller unik/stor artefakt mindre kornforbruk.
    Ledelse og spillere: Sikkert den hissigste alianseledelsen på serveren da både TravianTurid(HaT) og Haddock(RWC) er kjente for lett å bli irriterte og det som enda sterkere er. Lojale og dyktige spillere gjør at denne alliansen utvilsomt er en av de to favorittene til å vinne denne runden. Regner med at alliansen tar 3 eller fler wwbyer for å redusere risikoen for at alle skal bli angrepet og nullet. Alliansen dominerer NV kvadranten.
    Rangering 2.

GJESP/MV/Republic m.fl.(heretter kalt GJESP) ranking 1
    Gjesp er en spennende allianse som hadde/har vekstverk i starten. Alliansen hadde da som utgangspunkt at de skulle dominere i alle 4 kvadranter på serveren, men innså vel underveis at det var en veldig naiv plan. At alliansen innså dette og endret sine planer, det er utvilsomt en styrke. Skal bli spennende å se hva som skjer med alliansen når en snart begynner med kriging mellom alliansen. Spennende å se om de er villige til å krige selv eller bare ønsker å “simme” sweep.
    Analyse av pop/angrep/forsvar: Gjesp er sammen med SV den metaen med flest spillere og høyest pop på servern,Gjesp har høyest offpoeng og deffpoeng. Basert bare på disse tallene fra travianstatistikken er Gjesp klart den sterkeste alliansen. At de sammen med HaT topper farmelistene tyder også på at de bør kunne skaffe seg nok ressurser utover egenproduksjon til å bygge sweeps.
    Analyse av plassering: Gjesp ligger hovedsakelig i SØ, MV ligger spredd i alle 4 kvadranter med hovedtyngde i SØ/NØ, Republic hovedsakelig i SØ.

Analyse av artefakter: Har tatt unik artefakt jordkjeller som er viktig for ww-holder og en stor for mindre kornforbruk. Samt en del mindre artefakter. Bør være godt fornøyd med dette så langt.
    Ledelse og spillere: Bra erfaren ledelse som i den senere tid har fått inn litt nytt blod. Mange gode enkeltspillere og skal bli spennende å se hva som hender når de må begynne å tenke som en allianse. Vil derfor bli spennende å se hvordan de håndterer massive angrep på alliansen som normalt kommer før starten av endgame.
    Gjesp er en sterk allianse i konsentrert rundt SØ som utvilsomt vil være med å kjempe om seieren på serveren. Regner med at de går for 2 ww-er da jeg ikke tror de har nok deff for flere, men det kan jo selvsagt endre seg via allianser og er lang tid frem til endgame. Alliansen dominerer SØ kvadranten.
    Rangering 1.

PUS^-^
    Analyse av plassering:

Analyse av artefakter: Pus er vel i antall artefakter i forhold til spillere den alliansen som kan si seg mest fornøyd med artefaktjakten så langt. Har i tillegg til mange små, den unike artefakten for sterkere bygninger som ansees som veldig viktig for en ww-holder.
    Ledelse og spillere: Virker som om ledelsen i PUS tok et strategisk valg tidlig i spillet. De skulle ikke bli noen stor allianse med 60 spillere og holde seg unna det meste av allianser. Er den alliansen som er ranket som nr 5 i pop, antall spillere, off og deffpoeng. Det å gå for en tett allianse med store gode spillere er et dristig valg da alliansen på et eller annet tidspunkt trenger mer deff og ressurser om de går for ww. Basert på de artefaktene alliansen har tatt vil det være naturlig at de gikk for et eget ww, men er nok avhengig av ytterligere allianser for å kunne utfordre om seieren denne runden.
    Rangering 4

KDA(KDA-rec)
    Analyse av plassering: Veldig bra sentrert i NØ

Ledelse og spillere: En gjeng spillere som i det stille har vokst frem til faktisk å være en av de alliansene som kan vinne serveren. Er 4 største allianse i pop og antall spillere, og har samme rangering i offpoeng og deffpoeng. Kan bli en seriøs utfordrer om dominansen i NØ området.
    Rangering 5

Majestic
    Analyse av plassering:

Ledelse og spillere: En liten allianse som har en interessant plassering i NØ.
    Rangering urangert.

Patricii
    Analyse av plassering:

Analyse av artefakter: Enda en liten allianse med interessant plassering i NØ.
    Ledelse og spillere: Erfarne spillere.
    Rangering urangert.

B&L
    Analyse av plassering:

Rangering urangert.

Oppsummering av server: Slik tilstanden på serveren vurderes for øyeblikket vil seieren denne runden stå mellom HaT og Gjesp. Det er dominerende allianser i 3 av de 4 kvadrantene som vi spiller i (HaT i NV, Gjesp i SØ og SV i SV). Ser klart for meg at om KDA eller andre klarer å samle de andre alliansene i NØ så vil de kunne komme i en interessant posisjon der. Er rimelig sikker på at den alliansen som vinner må ha en av følgende unike artefakter (unik jordkjeller eller sterkere bygninger) eller unik/stor artefakt(mindre kornforbruk). Men er en del taktiske disposisjoner som de ulike alliansene må gjennomføre før endgame. Håper på et endgame uten at det blir en stor og totalt dominerende meta, men flere tilnærmet like store. Blir mye mer spennende da.

Det skal siges at dette er lavet af en frivillig spiller på serveren og vedkommende har været så åben som muligt. Det er frit for alle at kommentere og bede om rettelser i denne analyse som er lavet.
    Sist endret av The_Hulatron : 2011-07-08 kl 15:26

Standard

Dette er knallbra, tre tommler opp! :)

Forumsguru Mordiiii sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sted
    London

Standard

Flott analyse, hvem du enn er som har laget den

Standard

Denne var fin, sikkert et par feil og mangler her og der. Men, det virker som du har gjort bra research vertfall.

Gjesp hadde forøvring aldri en intensjon om å dominere hele kartet.

Standard

Flott analyse, ser det ligger mange timers jobb bak denne. Godt laga.:)

Standard

Det er ikke til å komme fra at de tre metaenes uskrevne regler om å ikke angripe hverandre - er oppsummeringen av den lunkne mentaliteten som råder på travian.no.

De er flinke til å simme pop, holde seg unna konflikter og rekruttere/alliere seg med alt som kan krype og gå innenfor sine sektorer, men dette høster ingen ære eller gratulasjoner fra meg. Utrolig at så mange finner denne spillestilen tiltrekkende.

Forumsguru Mordiiii sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sted
    London

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Banditt1 Vis innlegg
    Det er ikke til å komme fra at de tre metaenes uskrevne regler om å ikke angripe hverandre - er oppsummeringen av den lunkne mentaliteten som råder på travian.no.

De er flinke til å simme pop, holde seg unna konflikter og rekruttere/alliere seg med alt som kan krype og gå innenfor sine sektorer, men dette høster ingen ære eller gratulasjoner fra meg. Utrolig at så mange finner denne spillestilen tiltrekkende.
    Noen endring i dette siden denne ble postet?

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Mordiiii Vis innlegg
    Noen endring i dette siden denne ble postet?
    Overhodet ikke.

Skulle ønske jeg også fikk så mye underholdning ut av å simme tusenvis av timer på en meningsløs konto i et meningsløst spill med mål om en meningsløs seier.

Men nei, jeg tilhører vel heller det lille mindretallet som liker action. Tenkte jeg skulle forsøke å banke Big.Bad.Wolf nå, han stjal artefaktet mitt, det kan ikke gå ustraffet.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Banditt1 Vis innlegg
    Overhodet ikke.

Skulle ønske jeg også fikk så mye underholdning ut av å simme tusenvis av timer på en meningsløs konto i et meningsløst spill med mål om en meningsløs seier.

Men nei, jeg tilhører vel heller det lille mindretallet som liker action. Tenkte jeg skulle forsøke å banke Big.Bad.Wolf nå, han stjal artefaktet mitt, det kan ikke gå ustraffet.
    hvordan klarte du å miste en liten spion artefakt? det er jo en prestasjon å klare å miste en sånn, ser du en helt, så flytter du'n, ser du en helt med masse katapulter, så deffer du HARDT!

Standard

Bra analyse, når den ble gjort.
    MV får jo rimelig bank da, er jo ingen tvil om det, og virker ikke som de her "allierte" de jobber med har tenkt til å gripe noe videre inn. eller venter dere på riktig tidspunkt? skal bare la HaT og PH tro de har "overtak"...? kjempebra taktikk, slite ut kattapultene vår på den måten. håper taktikken deres funker da, kattapultene detter sikkert snart fra hverandre på vei til neste by.

og hva skjedde egentlig med maktsyke Obey?? ledern gadd ikke betale sinde 17,- til travian GmbHså de sletta hele gjengen?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Et forsøk på en allianseanalyse
    By Faith in forum S2 - runde 7: februar 2014 - november 2014
    Svar: 26
    Siste innlegg: 2014-09-21, 05:16
  2. Allianseanalyse
    By Eddard Stark in forum NOX - runde 10: mai 2011 - oktober 2011
    Svar: 15
    Siste innlegg: 2011-07-22, 22:02
  3. Allianseanalyse
    By Mordiiii in forum NOX - runde 9: desember 2010 - mars 2011