Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Hvordan unngå farming!

Standard Hvordan unngå farming!

Hei!

Jeg er for tiden i en allianse som sliter med at medlemmer blir farmet, og synes litt synd på de spillerne som har blitt kastet ut i en ubarmhjertig verden, men som ikke eier den kunnskapen som trengs for å overleve.

I et forsøk på å hjelpe skal jeg informere om de mest vanlige metodene som brukes for å sette en stopper for plyndrerne, i alle fall på en server der katapultene enda ikke er forsket frem.

Da dette er min første T4 server gjør jeg oppmerksom på at det kan være enkelte ting jeg har glemt, men si ifra, så skal jeg oppdatere fortløpende.

Det bør sies at målgruppen er spillere som sliter med at de blir farmet, så de fleste erfarne spillere vet nok dette fra før. Sannsynligvis er ikke farmene de mest aktive på forumet, og mange av dem er sikkert ikke registrert engang. Er DU med i en allianse som sliter med plyndring må du gjerne tipse dine allierte om disse metodene, eller be dem lese dette.

Ledere har et ansvar for sine medlemmer og de første ukene mener jeg at det ansvaret hovedsaklig består i å drive med opplæring og opplysning. Jeg oppfordrer med det de forskjellige allianselederne til å sørge for at alle medlemmene deres vet hvordan man skal unngå å bli en farm, så kan vi sammen øke nivået på norske servere.

Medode 1: Bygge jordkjellere

Målet med denne metoden er å hindre at angriperen får stjele ressursene dine. Man må ha en så stor jordkjellerkapasitet at alle ressurser som produseres er trygge, også om man skal være borte fra datamaskinen i en lengre periode. (f.eks ved en god natts søvn)

Noen synes at det er praktisk å ha like stor jordkjellerkapasitet som man har varehus/silo-kapasitet. Da er ikke plyndring et problem lengre.

Spesielt er dette meget effektivt for gallere som har dobbelt så store jordkjellere som romere og germanere.

Tips: Om man har bygd 1 jordkjeller til nivå 10 kan man bygge mange jordkjellere i nivå 1, og da får man mest jordkjellerkapasitet for ressursene.

Metode 2: Å følge de angripende troppene hjem (Kontre angrepet)

Nytt i travian T4 er at alle har en helt fra serverstart. Denne helten har minimum 100 i kampstyrke, og blir som regel en kavalerienhet meget raskt. Det vil si at alle har muligheten til å kontre angrep, og her er en steg for steg guide for hvordan det gjøres.

Steg 1. Finn koordinatene til byen din, og koordinatene til byen som angriper deg.

Steg 2. Finn ut hvor lang tid angriperen bruker fra sin by til din by (Da finner man også ut hvor lang tid angriperen vil bruke på hjemreisen.)
    Tips: Dette kan gjøres enkelt ved å bruke en reisetidkalkulator, for eksempel denne:
    http://www.javaschubla.de/travian/we...er.php?lang=en

Steg 3. Finn så ut hvilket tidspunkt angrepet mot deg treffer.

Steg 4. Nå vet vi hvor lang tid angriperen bruker på hjemreisen, og vi vet når han treffer din by. I dette steget skal vi ved hjelp av denne kunnskapen regne ut nøyaktig på sekundet hvilket tidspunkt fiendens tropper kommer hjem til sin egen by.
    Tips: Her kan Excel være til god hjelp

Steg 5. Nå skal vi ganske enkelt angripe den fiendtlige byen slik at vårt angrepet treffer 1-2 sekunder etter at fiendens tropper har kommet hjem. Det er viktig å ikke treffe å mye senere enn dette, for da har fienden muligheten til å dodge. (Husk at det er tidspunktet angrepet vårt skal treffe vi regner oss frem til, ikke det tidspunktet angrepet skal sendes.)

Tips:

- Før man sender et angrep ser man hvilket tidspunkt angrepet vil treffe på, så å passe på at angrepet treffer på riktig tispunkt bør ikke være et problem.
    - Dette fungerer spesielt bra mot germanere med klubbemenn, noe som bruker å være et stort samfunnsproblem.
    - Det kan være lurt å sette noen av heltens poeng på kampstyrke før man gjør dette
    - For at dette skal funke må man være 100% nøyaktig.
    - Om du ikke blir farmet selv, men er alliert med noen som blir farmet må du gjerne tipse dem om denne metoden, og kanskje be dem sette deg opp som sitter, så kan du selv ta deg av kontringen, og gjøre livet surt for plyndrerne.
    - Når serveren blir litt eldre begynner de fleste å få litt forsvar i byene sine, og da er det ikke sikkert at kontring er en god ide, men nå i starten er det ikke noe å tenke på.

Metode 3: Bygge mur

For å drepe angripende tropper i T4 trenger man bare en mur, da den nå gir forsvarspoeng i tillegg til prosentvis forsvarsbonus for forsvarende tropper.

Hvor høy mur man trenger å bygge for å drepe de angripende troppene kan man finne ut her:

http://travian.kirilloid.ru/warsim2.php

Det er liten tvil om at plyndrerne snart begynner å lete etter nye spillere å plage om de mister tropper hver gang de angriper deg.

Metode 4: Bygge forsvarstropper!

Problemet med denne metoden er at du trenger veldig mange forsvarstropper for å stoppe plyndrerne. For de fleste plyndrende germanere er det ikke noe problem å bygge 100 klubbemenn om dagen, og de aller beste bygger kanskje hele 500+ klubbemenn om dagen allerde nå.

Slikt er det vanskelige å forsvare seg mot, og her er en typisk rapport på hva som skjer når man prøver å forsvare seg med tropper i starten:

http://travian.kirilloid.ru/log2.php?BAKWBICpSQDgqS4E

Forskjellen på troppper som blir brukt til plyndring og tropper som blir brukt til forsvar er at de troppene som plyndrer gir inntekter til eieren. Det vil si at angriperen har mer ressurser å bruke på tropper enn de som bare forsvarer seg, noe som gjør at angriperen vil vinne kampen om å ha flest tropper hver gang.

Man må også huske at om man er så heldig at man klarer å deffe ut angriper har man ingen garantier for at det ikke kommer en ny angriper, og da må man bygge nye forsvarstropper. Man vil utvilsomt vokse mye tregere enn andre om det eneste man bruker tiden på er å bygge forsvarstropper, se på at de blir slaktet av farmere, og deretter bygge nye forsvarstropper.

Spillere som plyndrer, og på grunn av det har nok tropper til å forsvare seg med tropper bør også unngå dette, da disse troppene tross alt er deres største inntektskilde, og man ved å sette dem i forsvarer risikrer å miste et betydelig antall.

Jeg mener at denne metoden bør unngås i starten, men når serveren begynner å bli så gammel at katapultene ruller er det denne metoden som gjelder.

Metode 5: Skriv en hyggelig melding

Send en melding til den som angriper, og la han få vite at du er en aktiv spiller som ikke kommer til å og fra seg ressurser.

Det er viktig å være høflig, både for å ikke provosere frem flere angrep, men også for å unngå utestengelse. Man kan godt informere om at man har nok jordkjellere, at man vet at muren gir forsvarsbonus, og man kan kunsten å kontre angrep.

Budskapet er at angriperen kaster bort tid og krefter på å angripe deg, og at du synes at det er helt greit. Men siden du er en hyggelig person i fra med en gang om at her er det ingenting å hente, og at å angripe deg er et tapsprosjekt.

Plyndrere er også mennesker, mennesker som sannsynligvis har mange flere tropper enn deg, og som muligens kommer til å vokse raskere enn deg, så å behandle dem med den respekten de fortjener er en god regel. De prøver fortvilt å vokse så raskt at de kan utfordre de virkelige gode spillerne, så om de angriper deg er ingenting å være sint for.

Om denne metoden skal funke er det viktig at plyndrerne ikke får ressurser når de kommer, for da kommer de tilbake uansett hva man sier i en melding.

Tips: Husk emne på meldingen din. Plyndrere liker av ukjent grunn ikke meldinger uten emne, og de er ikke så store tilhengere av de som sender slike meldinger heller.

En kombinasjon er best

Når man skal sørge for at man ikke blir en farm er det lurt å kombinere flere av disse metodene. Slik kan man gjøre det:

Sørger for å ha nok jordkjeller kapasitet allerede når du kommer ut av nybegynnerbeskyttelsen, og utvid denne etterhvert som varehuset og produksjonen øker. Dette er faktisk nok til å sørge for at man aldri gir fra seg ressurser til farmerne.

Når det kommer et innkommende angrep skriver jeg en melding til angriperen og informerer om at mine ressurser er beskyttet av jordkjellere, og at han gjerne må angripe hvis han vil, men det vil være bortkastet tid. Informer gjerne også om at du er fristet til å kontre, eller til å bygge mur. Slikt er litt skremmende. Selv bruker jeg ikke å kontre den første gangen, da jeg er ganske snill , men det er i teorien ingen grunn til å ikke gjøre det.

Om angrepene fortsetter skal man kontre nådeløst, og man bygge en mur for å drepe litt tropper.

Da håper jeg at noen finner dette nyttig, og at noen som ellers ville ha blitt en farm har funnet en vei ut av det. Noen lurer kanskje på hvorfor jeg ikke har nevnt gallernes feller, og det er på grunn av at jeg ser på dem som et offensivt verktøy, som brukes til litt mer avansert kontring enn det som er beskrevet ovenfor.

Kanskje bør jeg beklage ovenfor de plyndrerne som nå får en litt vanskeligere jobb, spesielt siden den egentlige grunnen til å skrive noen ord om dette var å sabotere litt for dere, slik at vi simmerne ikke havner for langt bak

Mr. Sam

Standard

Det var da en irriterende tråd - hvad skal der dog blive af alle os plyndrere nu? :)
    Kærligst
    Din Renlef

Selverklært Traviangeni GullfaksGullfaksGullfaks RagTag sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2010
    Sted
    Oppegård

Standard

Helt enig renlef

Lignende tråder

1. Farming
    By Fiery96 in forum Spørsmål
    Svar: 6
    Siste innlegg: 2009-10-20, 14:36
  2. Hvordan få slutt på farming
    By nallekavn in forum NOX - runde 5: april 2009 - august 2009
    Svar: 24
    Siste innlegg: 2009-07-26, 18:10
  3. Svar: 5
    Siste innlegg: 2009-02-13, 16:32
  4. hehe! hvordan lage WW/hvordan bli nattart?
    By gaylord in forum Generelt
    Svar: 1
    Siste innlegg: 2008-10-10, 21:54
  5. [Nybegynner] Unngå å bli farmet.
    By Cazzius in forum Veiledninger
    Svar: 4
    Siste innlegg: 2008-01-08, 19:03

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke legge ved vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg